لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: امریکا تلاش دارد چند امریکایی در بازداشت طالبان را آزاد کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز پنجشنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) گفت که امریکا تلاش دارد تا چندین امریکایی در بازداشت طالبان را آزاد کند و ۴۴ امریکایی دیگر را که خواهان ترک افغانستان اند، از آن کشور تخلیه کند.

آقای بلینکن که در مورد خروج پر از هرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان به قانونگذاران امریکایی توضیح می‌داد، گفت که مقامات طالبان "چندین امریکایی" را بازداشت کرده اند.

وزیر خارجهٔ امریکا گفت: "ما برای تامین آزادی آنها تلاش می‌کنیم. خانواده‌های آنان از ما خواسته اند که هویت آنها را حفظ کنیم و علناً در مورد قضیهٔ آنها صحبت نکنیم."

بلینکن گفت که وزارت خارجهٔ امریکا خروج ۹۷۵ شهروند امریکایی را از افغانستان تسهیل کرده و حدود ۱۷۵ نفر که می‌گویند تابعیت ایالات متحده را دارند در افغانستان باقی مانده اند که برخی آنها پس از تسلط طالبان به آن کشور رفته اند.

بلینکن گفت: "۴۴ نفر از آنها آماده خروج استند و ما در حال کار برای تسهیل خروج آنها استیم."

اما سخنگوی وزارت امور خارجه بعداً گفت که ۹۷۵ نفر تنها امریکایی‌های استند که واشنگتن از زمان خروج از افغانستان در اگست ۲۰۲۱ سفر آنها را تسهیل کرده اما سایر شهروندان و دارندگان اقامت دایمی مستقلانه آنجا را ترک کرده اند.

طالبان پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر در افغانستان مسلط شدند،‌ عملاً زنان را از زندگی عامه کنار زده و به طور روز افزون محدودیت‌های سختگیرانه‌ را بر زنان و دختران در سراسر افغانستان وضع کرده و آنان را نه تنها از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند.

تا اکنون هیچ کشوری، از جمله متحد تاریخی طالبان، پاکستان، حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته و ملل متحد گفته است که افغانستان تحت حکومت طالبان "سرکوب‌گرترین کشور جهان" برای حقوق زنان است.

بلینکن گفت که طالبان احکامی را که علیه زنان صادر می‌کند، علاوه بر اشتباه بودن، اساساً در تضاد با منافع مردم افغانستان است.

او افزود: "ما بسیار واضح گفته‌ایم که اگر این امر [ممنوعیت بر زنان] ادامه یابد، هر نوع روابط عادی‌تر با هر کشوری در سراسر جهان که طالبان در پی آن است، به سادگی اتفاق نمی‌افتد."

خروج از افغانستان

جمهوری‌خواهان که در ماه جنوری اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده را کسب کردند، همواره از روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و می‌گویند که هرگز گزارش کاملی در مورد خروج پر از هرج و مرج قوای امریکایی از افغانستان به کانگرس ارایه نشده است.

مایکل مک‌کال، رییس جمهوری‌خواه کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده هفتهٔ گذشته گفت که وزارت خارجۀ امریکا در فراهم آوری معلومات به تحقیقات در مورد روند خروج "فاجعه‌بار" قوای امریکایی از افغانستان "ناکام" بوده و به گفتۀ وی مردم امریکا را "گمراه" می‌کند.

او امروز باردیگر موضوع حمله ۲۶ اگست ۲۰۲۱ در خارج از میدان هوایی کابل را که در آن ۱۳ سرباز امریکایی و حدود ۱۷۰ شهروند غیرنظامی افغان جان باخت، مطرح کرد.

آقای مک‌کال تا روز دوشنبه به بلینکن مهلت داد تا یک تلگراف را که به طور گسترده در رسانه‌ها گزارش شده بود به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تحویل دهد.

در آن تلگراف دپلومات‌های امریکایی پیش از ترک نیروهای امریکایی از افغانستان هشدار داده بودند که در صورت خروج نیروهای امریکایی، دولت افغانستان به سرعت سقوط خواهد کرد.

مک کال خطاب به مادر یک افسر امریکایی که در این حمله کشته شده بود، تعهد کرد که "تا زمانی که مردم‌‌[مسوولین] را پاسخگو قرار ندهد" آرام نخواهد نشست.

مک کال گفت: "تا زمانی که پاسخ‌ها را دریافت نکنیم، حتا اگر مجبور باشیم برای انجام آن تا آخرین قدمهٔ فرماندهی برویم، آرام نمی‌گیریم."

بلینکن نیز تعهد کرد که در ارایه اطلاعات همکاری کند، اما گفت که تلگراف یکی از سنت‌های دیرینه این وزارتخانه بوده و به دهه‌ها قبل بر می‌گردد. او افزود که تلگراف یک روش خاصی است که در آن فردی که یک واقعیت را می‌بیند بازگو می‌کند و به طور کامل فقط با مقامات ارشد وزارت خارجه به اشتراک گذاشته می شود.

بلینکن گفت که او می‌خواهد "از تمامیت این پروسه محافظت کند" و مطمین شود که با علنی ساختن آن مانع گفتن واقعیت‌ها در آینده نشود.

آقای بلینکن روز گذشته نیز در در جلسه استماعیهٔ کمیتهٔ تخصیص مجلس سنای کانگرس ایالات متحده گفت که وزارت خارجهٔ امریکا در حال ارزیابی روند خروج قوای امریکایی از افغانستان بوده و یافته‌های خود را تا اواسط ماه اپریل به کانگرس ایالات متحده ارایه خواهد کرد.

او افزود: "من متعهد و مصمم استم که این اطلاعات را در اختیار کانگرس قرار دهم، و ما این کار را انجام خواهیم داد. ما این کار را تا اواسط اپریل انجام خواهیم داد. بناً می‌توانم به شما بگویم که شما نتیجه‌گیری مان را در دسترس خواهی داشت. ما یافته‌‌های خود را با شما شریک خواهیم کرد و میکانیزم مناسبی را برای انجام این کار در ظرف سه هفتهٔ آینده پیدا خواهیم کرد."


مک‌کال به تاریخ ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "وزارت خارجه به ایجاد سد در برابر تحقیقات در مورد خروج از افغانستان همچنان ادامه می‌دهد و ما این‌را تحمل نخواهیم کرد. مردم امریکا مستحق دریافت پاسخ‌ها در مورد خروج فاجعه‌بار از افغانستان اند."

او هشدار داد که اگر وزارت خارجه اسناد درخواست شده از سوی کانگرس را فراهم نکند، احضاریه‌ای عنوانی این وزارت‌خانه صادر خواهد کرد.

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، به تاریخ دهم مارچ گفت: "از زمان خروج قوای ایالات متحده از افغانستان، ما بیش از ۱۵۰ گزارشدهی به اعضای هردو حزب [جمهوریخواه و دموکرات] کانگرس داشته ایم. افزون بر این، مقام‌های ارشد وزارت خارجه در استماعیه‌های عامه حضور یافته و به سوالات پاسخ ارایه کرده اند و این اداره به درخواست‌های متعدد اعضای کانگرس و مامورین آنان برای معلومات در مورد پالیسی افغانستان، پاسخ ارایه کرده است."

با وصف انتقاد جمهوریخواهان از روند خروج قوای امریکایی از افغانستان، رییس جمهور بایدن همواره از تصمیم‌اش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع و تاکید کرده است که تصامیم مبنی بر خروج از افغانستان، را بر اساس مشورت با مقام‌های دپلوماتیک و نظامی و با درنظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ کرده است. بایدن همچنان گفته است که عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان در تاریخ پیشینه نداشته است.

روند خروج ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود. آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG