لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا کشتی جنگی حامل جت‌های اف-۳۵ و اف-۱۶ را در شرق میانه مستقر می‌کند


کشتی طیاره بردار قوای بحری ایالات متحده
کشتی طیاره بردار قوای بحری ایالات متحده

وزارت دفاع ایالات متحده روز دوشنبه ۱۷ جولای (۲۶ سرطان) گفت که امریکا کشتی‌ و جت‌های جنگی اف-۳۵ و اف-۱۶ را در شرق میانه مستقر می‌کند تا در برابر ضبط کشتی‌ها توسط ایران،‌ مقابله کند.

این اقدام پنتاگون پس از آن روی دست گرفته شد که نیروهای بحری ایران در اوایل ماه جولای تلاش کردند تا دو کشتی‌ تجارتی را در نزدیکی تنگهٔ هرمز و خلیج عمان متوقف کنند و به سمت یکی این کشتی‌ها گلوله‌باری نیز کردند.

سبرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون گفت:‌ "با توجه به تهدید دوامدار [ایران] و در هماهنگی با شرکا و متحدان ما، وزارت دفاع حضور و توانایی ما را برای نظارت بر تنگه [هرمز] و آب‌های اطراف آن افزایش می‌دهد."

سینگ همچنین از ایران خواست تا فعالیت‌های ''بی‌‌ثبات‌ کننده'' خود را به صورت فوری متوقف کند،‌ فعالیت‌هایی که به گفتهٔ او،‌ جریان تجارت آزاد از طریق آبراه استراتیژیک تنگهٔ هرمز را تهدید می‌کند.

پیش از این،‌ یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده روز جمعه گفت که جت‌های تهاجمی ای-۱۰ بر فراز خلیج فارس در حال پرواز اند. به گفتهٔ این مقام ارشد پنتاگون،‌ این طیاره‌ها با مهماتی مجهز اند که به صورت موثر می‌توانند قایق تیزرفتار را هدف قرار بدهند.

سینگ گفته است که تهدید قایق های تیز رفتار و کشتی‌های جنگی ایران موجب افزایش تهدید دریایی شده، روی همین دلیل، ایالات متحده راه‌های مختلف را برای مقابله با این تهدید آزمایش کرد و به اثبات رسید که طیاره‌های جنگی ای-۱۰ برای مقابله با این تهدید‌های ایران موثر است.

ایالات متحده به تاریخ پنجم جولای گفت که نیرو‌های این کشور از دو تلاش ایران برای ضبط تانکرهای تجارتی در آب‌های بین المللی جلوگیری کرد. اما تهران به تاریخ ششم جولای کنترول یک کشتی تجارتی را به دست گرفت.

ایران در ماه اپریل و اوایل می در ظرف یک هفته دو کشتی‌ حامل مواد سوخت را در آب‌های منطقه ضبط کرد. تهران همچنین متهم است که در نومبر ۲۰۲۲ بر یک کشتی که ملکیت اسراییل بود، حمله کرده است.

پس آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بیرون شد و تعزیرات را بار دیگر بر تهران وضع کرد، آب‌های خلیج شاهد رشته‌ از رویداد‌های مشابه بوده است.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای که پس از روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور کنونی امریکا، آغاز شد، از دیر مدت زمان به اینسو با بن‌بست مواجه بوده است.

XS
SM
MD
LG