لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: ما برای 'تفاهم و حل مشکلات' به نشست دوحه می‌رویم


سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که هیات این گروه برای حل مشکلات و ایجاد تفاهم در نشست دوحه اشتراک خواهد کرد
سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که هیات این گروه برای حل مشکلات و ایجاد تفاهم در نشست دوحه اشتراک خواهد کرد

در آستانۀ برگزاری سومین نشست ملل متحد دربارۀ افغانستان در دوحه پایتخت قطر، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که هیات این گروه برای "حل مشکلات و ایجاد تفاهم" در این نشست اشتراک می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد که ریاست هیات طالبان را برای اشتراک نشست دوحه به دوش دارد، امروز شنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) در یک نشست خبری گفت که حضور هیات این گروه در نشست دوحه دشمنی با هیچ جانبی نیست، بلکه هدف تعامل با همه جوانب است که باید درک شود و استفاده بهینه از آن صورت گیرد.

او گفت: "ما به منظور تفاهم و حل مشکلات و فراخواندن همه کشورهای مرتبط به روابط خوب با افغانستان به دوحه می‌رویم. ما می‌خواهیم موضوعات مربوط به تعامل مثبت و سازنده به افغانستان را هم با سازمان ملل، کشورهای ذیدخل و با تمام کشورهای جهان حل نمایم و مسیر واحد را به خاطر بهبود وضعیت اقتصادی و ثبات همه جانبه پیدا کنیم."

به باور مجاهد، رهبری هیات طالبان در این نشست برایش یک امتیاز نیست، بلکه همه اعضا و هر کسی دیگر که اعزام می‌شد، از صلاحیت مشابه برخوردار می‌بودند، چون هدف گرفتن پیام و رساندن پیام به اشتراک‌کنندگان این نشست است.

به گفتۀ مجاهد، در نشست سوم دوحه فیصله‌ای صورت نخواهد گرفت، موضوعات کلیدی و بزرگ مورد بحث قرار نخواهد گرفت، بلکه پیام‌ها تبادله می‌شود.

سخنگوی حکومت طالبان گفت: "مدتی می‌شد که پیام‌های بعضی از کشورها به خصوص کشورهای غربی به افغانستان در حالت سکتگی قرار داشت، یک فرصت آمد که پیام‌ها تجدیداً رسانده شود."

خواست حکومت طالبان

مجاهد گفت که با توجه به منافع ملی افغانستان، کشورها مردم افغانستان را در شرایط سخت تنها نگذارند و در مواردی که افغان‌ها حق دارند، باید کشورها به تعهدات شان عمل کنند.

سخنگوی حکومت طالبان همچنان از جامعه بین المللی خواست که در بازسازی و تقویت اقتصادی افغانستان سهم بگیرند و موانع موجود را بردارند.

او گفت: "خواست امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] در این نشست عموماً، چیزی که در این نشست ارتباط می‌گیرد، بعضی از محدودیت‌هایی است که بالای افغانستان وضع شده و موضوعات اقتصادی که با مشکلات مواجه است، بعضی دستاوردهایی که داریم، تشریح شود، گاهی اوقات پروپاگندای صورت می‌گیرد که وضعیت افغانستان را ناهموار نشان می‌دهد، این سوظن‌ها را باید از بین ببریم، پیام مثبت را به کشورها انتقال بدهیم."

شروط طالبان

سخنگوی حکومت طالبان در این نشست خبری گفت که برخی شروط این گروه برای حضور در نشست سوم دوحه پذیرفته شده است.

او گفت که موقف حکومت طالبان این بود که به جز از نمایندگان این گروه، در نشست سوم ملل متحد دربارۀ افغانستان در دوحه، کسی دیگر به نمایندگی از مردم افغانستان حضور نداشته باشد، چون به گفتۀ او، حضور افغان‌ها در نشست‌های خارجی از چندین مجرا به معنای این است که افغان‌ها هنوز متحد نیستند.

سخنگوی حکومت طالبان معتقد است که حضور افغان‌ها در نشست‌های بین‌المللی از مجراهای مختلف به معنای نفاق و هموارشدن مسیر مداخلات خارجی در افغانستان است.

به گفتۀ مجاهد، در نشست‌های بین‌المللی قبلاً به افغانستان [حکومت طالبان] نقش داده نمی‌شود و در برخی نشست‌ها هم اجازۀ اشتراک نداشتند.

او گفت: "در نشست قبلی دوحه فرصت دیدار با سرمنشی سازمان ملل متحد داده نمی‌شد و...در آنجا برخی مردم دیگر به نمایندگی از مردم افغانستان دعوت می‌شدند که ‌به تشتت و اختلاف در افغانستان دلالت می‌کرد، این شروط حالا پذیرفته شده که چنین نخواهد شد، بلکه بحث سازنده در این نشست صورت می‌گیرد".

مجاهد معتقد است که اتحاد افغانستان در این نشست مدنظر گرفته شده و از همین‌رو حکومت طالبان آن را مفید می‌داند.

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به میزبانی ملل متحد به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، برگزار خواهد شد.

این سازمان گفته است که این نشست به هدف به رسمیت شناختن طالبان و مشروعیت بخشیدن به حکومت این گروه نیست، بلکه هدف آن افزایش تعامل جامعه بین‌المللی با طالبان و به طور کل با افغانستان ''به شیوه منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و ساختارمندتر'' است.

روزا اوتنبایوا، رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، پیش از این گفته است که در اجندای نشست دوحه روی افغانستان، موضوعات حقوق بشر و حقوق زنان، شامل نیست.

اوتنبایوا، این نشست را فرصتی برای حضور زنان در نشست های آینده خواند و اضافه کرد که "این، آنچه است که اکنون امکان دارد، این یک پروسه است، بیاید که صحبت را آغاز کنیم."

برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که نمایندگان ۲۲ کشور به شمول نمایندگان ویژه ملل متحد برای افغانستان، دعوت سازمان ملل متحد برای حضور در سومین نشست دوحه را پذیرفته اند.

بر اساس این گزارش‌ها، قرار است نمایندگان برخی از سازمان‌های بین‌المللی نیز در آن اشتراک کنند. ملل متحد تا اکنون به گونۀ رسمی فهرست اشتراک‌کنندگان در این نشست را منتشر نکرده است.

سومین نشست دوحه در حالی دربارۀ افغانستان در حالی بدون حضور زنان افغان برگزار می‌شود که فعالین حقوق زن و نماینده گان جامعه مدنی افغانستان، کمپاینی را در رسانه‌های مجازی به راه انداخته و خواهان تحریم این نشست شده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG