لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: برگزاری نشست دوحه به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست


سازمان ملل متحد گفته است که نشست سوم دوحه درباره افغانستان، به هدف به رسمیت شناختن طالبان نیست.
سازمان ملل متحد گفته است که نشست سوم دوحه درباره افغانستان، به هدف به رسمیت شناختن طالبان نیست.

همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری سومین نشست دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی ملل متحد در مورد افغانستان، این سازمان بار دیگر اعلام کرد که این نشست به هدف به رسمیت شناختن طالبان و مشروعیت بخشیدن به حکومت این گروه نمی باشد.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، روز جمعه ۲۸ جون (هشتم سرطان) این اظهارات را در پاسخ به پرسشی یک خبرنگار در مقر این سازمان، بیان کرد.

دوجاریک دربارۀ دیدار ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال آموزش که با منشی عمومی ملل متحد در مورد عدم حضور نمایندگان زنان افغان در سومین نشست دوحه صحبت کرده، گفت: "فکر می‌کنم منشی عمومی هم تمایل داشت با ملاله که پیام‌آور صلح سازمان ملل متحد است، صحبت کند... به گونه واضح در مورد این نشست بگوییم که این نشست به چه معنا است و به چه معنا نیست. این نشست، نشستی برای پیشبرد به رسمیت شناختن مقامات حاکم [حکومت طالبان] و مشروعیت بخشیدن به حکومت این گروه نیست."

دوجاریک همچنان گفت که سومین نشست دوحه یک نشست گفتگوی بین‌الافغانی نیست.

به گفتۀ سخنگوی ملل متحد، مقام‌های این سازمان پیش از این نیز توضیح داده اند که در حاشیۀ این نشست دربارۀ مسایل حقوق بشر در افغانستان با نمایندگان همۀ این کشورها بحث و گفتگو خواهد شد.

روزا اوتنبایوا، رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری در مقر ملل متحد گفت که در اجندای نشست دوحه روی افغانستان، موضوعات حقوق بشر و حقوق زنان، شامل نیست.

اوتنبایوا، این نشست را فرصتی برای حضور زنان در نشست های آینده خواند و اضافه کرد که "این، آنچه است که اکنون امکان دارد، این یک پروسه است، بیاید که صحبت را آغاز کنیم."

ملل متحد در یک اعلامیه گفته است که یک روز پس از نشست دوحه، به تاریخ دوم ماه جولای، نشستی را برای زنان و فعالین جامعه مدنی افغانستان نیز میزبانی می‌کند که در آن روزمیری دی کارلو،‌ معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح و اوتنبایوا حضور خواهند داشت.

برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که نمایندگان ۲۲ کشور به شمول نمایندگان ویژه ملل متحد برای افغانستان، دعوت سازمان ملل متحد برای حضور در سومین نشست دوحه را پذیرفته اند.

بر اساس این گزارش‌ها، قرار است نمایندگان برخی از سازمان‌های بین‌المللی نیز در آن اشتراک کنند. ملل متحد تا اکنون به گونۀ رسمی فهرست اشتراک‌کنندگان در این نشست را منتشر نکرده است.

سومین نشست دوحه در حالی دربارۀ افغانستان در حالی بدون حضور زنان افغان برگزار می‌شود که فعالین حقوق زن و نماینده گان جامعه مدنی افغانستان، کمپاینی را در رسانه‌های مجازی به راه انداخته و خواهان تحریم این نشست شده‌اند.

برخی از فعالین زن، با پست کردن دعوت نامه‌هایی که از سوی ملل متحد برای شرکت در این گردهمایی دریافت کرده اند، گفته اند که به رسم اعتراض روی عدم حضور زنان در نشست دوحه و حذف موضوعات حقوق بشر و حق زن در اجندای این نشست، در این گردهمایی شرکت نخواهند کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG