لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: برای ختم بازداشت‌های خودسرانه با طالبان کار می‌کنیم


دفتر هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) از آزادی مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌تبار از بند طالبان استقبال کرده است.

یوناما ناوقت پنجشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که بهبودی از ماه جنوری به این طرف در نزد طالبان زندانی بود.

یوناما نگاشته است: "ما همچنان به تعامل و حمایت فعالانۀ خویش با مقامات حاکم برای حفاظت از رسانه‌ها و پایان‌دادن به بازداشت‌های خودسرانه ادامه می‌دهیم.

سازمان خبرنگاران بدون مرز روز چهارشنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) از رهایی مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار از بند طالبان خبر داد.

این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران گفته است که بهبودی برای ۲۸۴ روز در نزد طالبان زندانی بود.

مرتضی بهبودی به تاریخ ۱۵ جدی سال گذشته برای تهیه گزارش به کابل سفر کرد و ۴۸ ساعت بعد، هنگامی که قصد داشت اعتبارنامۀ مطبوعاتی خود را از وزارت خارجۀ حکومت طالبان دریافت کند، بازداشت شد.

حکومت طالبان بهبودی در حالی آزاد کرده است که سلطان‌علی جوادی، مدیر مسوول رادیو خصوصی نسیم در ولایت دایکندی همچنان در زندان طالبان به سر می‌برد.

به گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، طالبان روز چهارشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۶ میزان) سیف‌الله رضایی و مجتبی قاسمی دو همکار جوادی را به قید وثیقه آزاد کردند.

مقامات محلی استخبارات طالبان در دایکندی، این سه کارمند رادیو نسیم را در هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) برای بار دوم بازداشت کردند.

بر اساس معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان برای بار نخست، افراد استخبارات طالبان در دایکندی به تاریخ ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) بر دفتر رادیو نسیم در شهر نیلی مرکز این ولایت یورش بردند و با ضبط موبایل و دستگاه‌های ضبط صدای خبرنگاران رادیو، دروازه این رسانه را مهرلاک کرده بودند.

طالبان مدیر این رادیو و دو خبرنگار را در همان روز بازداشت کردند اما پس از حدود پنج ساعت بازداشت خبرنگاران رادیو را آزاد کردند.

اگرچه این دو خبرنگار آزاد شده اند، اما پخش رادیو نسیم همچنان متوقف است.

حکومت طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، طی بیش از دو سال به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر رسانه‌ها و کارکنان رسانه اعمال کرده است.

سازمان خبرنگاران بدون مرز معتقد است که بازداشت خبرنگاران خلاف اظهارات طالبان در مورد آزادی بیان است. این سازمان گفته است که پس از استقرار مجدد طالبان در افغانستان، وضعیت خبرنگاران در این کشور بدتر شده است.

آمار سازمان گزارشگران بدون مرز نشان می‌دهد که حدود هشت‌هزار خبرنگار افغان در دو سال گذشته افغانستان را ترک کرده اند و از زمان حاکمیت دوباره طالبان بر این کشور، ۸۰ درصد خبرنگاران زن شغل خود را از دست داده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG