لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: بدون میلیارد‌ها دالر کمک، جهان شاهد مهاجرت‌ های گسترده خواهد بود


دیوید بیسلی،رییس برنامه جهانی غذا
دیوید بیسلی،رییس برنامه جهانی غذا

رییس برنامه جهانی غذا (WFP) هشدار داده که بدون میلیاردها دلار بیشتر برای تغذیه میلیون ها انسان گرسنه، جهان بین ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده شاهد مهاجرت های گستردهٔ کودکان و بزرگسالان گرسنه خواهد بود.

دیوید بیسلی از افزایش کمک های ایالات متحده و آلمان که در سال ۲۰۲۲ برای برنامه جهانی غذا فراهم کرده بودند، ستایش کرد و از چین، کشور‌های حوزهٔ خلیج، ثروتمندان میلیاردر و سایر کشور ها خواست تا کمک‌های مالی‌شان را در چنین وضعیت حساس برای برنامه جهانی غذا افزایش بدهند.

آقای بیزلی که قرار است در هفتهٔ جاری بازنشسته شود، در مصاحبه‌ای گفته است که نگرانی عمیق دارد که مبادا برنامه جهانی غذا به ۲۳ میلیارد دالری که نیاز دارد، دسترسی پیدا نکند و در نتیجه میلیون‌ها نیازمند در سراسر جهان به کمک مواد خوراکی دسترسی پیدا نکنند.

بیسلی در سال ۲۰۲۲ قادر شد ۱۴.۲ میلیارد دالر کمک‌ها را برای برنامه جهانی غذا جمع‌آوری کند. این رقم بیش از دو برابر کمک‌های جمع‌آوری شده در سال ۲۰۱۷ می‌باشد که در آن زمان، شش میلیارد دالر برای این برنامه جمع‌آوری شده بود. کمک‌های سال گذشته برای ۱۲۸ میلیون نفر در بیش از ۱۲۰ کشور و قلمرو جهان کمک غذایی فراهم کرد.

به گفتهٔ بیسلی، او در سال گذشته ایالات متحده را متقاعد کرد تا کمک‌های خود را از ۳.۵ میلیارد دالر به ۷.۴ میلیارد دالر افزایش بدهد و آلمان متقاعد شد تا کمک‌های خود را از ۳۵۰ میلیون دالر به ۱.۷ میلیارد دالر افزایش بدهد. اما او حالا فکر می‌کند که این دو کشور در سال روان میلادی کمک‌های شان را افزایش نخواهند داد.

این مقام ارشد برنامه جهانی غذا از سایر کشور‌ها از جمله چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می رود، تقاضای کمک بیشترکرد و افزود این‌کشورها وظیفه اخلاقی دارند تا کمک‌‌های خود را افزایش بدهند. به گفتهٔ او، چین سال گذشته فقط ۱۱ میلیون دالر به برنامهٔ جهانی غذا کمک فراهم کرد

بیسلی همچنین گفت که قیمت تیل در مارکیت‌های جهان افزایش یافته و کشور‌های حوزهٔ خلیج که صادر کنندگان عمده تیل استند به خصوص کشور‌های اسلامی که با کشور‌های افریقایی و شرق میانه روابط دارند، کمک های شان را برای برنامه جهانی غذا افزایش بدهند.

این مقام ارشد برنامه جهانی غذا همچنین گفت که ثروتمندترین میلیاردر‌های جهان در جریان همه گیری کروناویروس سود بی سابقه به دست آوردند و از آنان تقاضا کرد تا برای رسیدگی به بحران کنونی، کمک‌ مالی فراهم کنند.

بیسلی هشدار داد که کشور‌های جهان باید درک کنند که ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده شرایط حیاتی است و اگر بودجهٔ‌ مورد نیاز برنامه جهانی غذا تمویل نشود، مهاجرت‌های گسترده صورت خواهد گرفت، کشور‌ها بی ثبات خواهند شد و میلیون‌ها انسان به شمول کودکان دچار گرسنگی خواهند شد.

بیسلی همچنین گفت که به دلیل کمبود بودجه مجبور شده ۵۰ در صد کمک‌های خود را برای چهار میلیون نفر در افغانستان کاهش بدهد، افرادی که در آستانه قحطی قرار دارند.

او گفت:‌ ما حالا پول کافی نداریم تا به مردم آسیب دیده‌ رسیدگی کنیم. بنابراین، ما در بحران قرار داریم که اگر خیلی مراقب نباشیم، به معنای واقعی کلمه می‌توانیم جهنم روی زمین داشته باشیم.

بسیلی همچنین به رهبران غربی از جمله اروپا که بر جنگ اوکراین و روسیه تمرکز دارند، یادآور شد اگر آنان به سایر کشور‌ها در افریقا و شرق میانه توجه نکنند، مشکلات بیشتر دامنگیر جهان خواهد شد.

این مقام ارشد برنامه جهانی غذا گفت که ثروت کنونی جهان در حال حاضر به ۴۰۰ تریلیون دالر می‌رسد و هیچ دلیلی وجود ندارد که کودکان از گرسنگی بمیرند.

XS
SM
MD
LG