لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: واقعات سوتغذیه در برخی مراکز صحی در افغانستان دو برابر شده است


اخیراً سازمان جهانی صحت گفت که رقم کودکان مبتلا به سوتغذیه در این کشور به ۲.۹ میلیون نفر رسیده است.
اخیراً سازمان جهانی صحت گفت که رقم کودکان مبتلا به سوتغذیه در این کشور به ۲.۹ میلیون نفر رسیده است.

برنامۀ جهانی غذا در افغانستان گفته است که پس از توقف کمک‌های غذایی به نیازمندان، شمار مادران و کودکان مبتلا به سوتعذیۀ در برخی از مراکز صحی در این کشور بیش از دو برابر شده است.

این ادارۀ ملل متحد روز چهارشنبه ۲۵ سپتمبر (چهارم میزان) در یک پیام ویدیویی در شبکۀ اجتماعی ایکس گفته است که از هر چهار عضو خانواده‌ها در افغانستان، سه نفر آنان به رژیم غذایی سالم دسترسی ندارند.

برنامه جهانی غذا افزود: "شمار مادران و کودکان مبتلا به سوتغذیه در برخی از کلینیک‌ها در افغانستان دو برابر شده است. توقف کمک‌های غذایی برنامه جهانی غذا، آمار بیماران مبتلا به سوتغذیه در افغانستان را گسترش داده و آنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است."

در سال ۲۰۲۳، برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود بودجه شمار افراد نیازمند را که تحت پوشش قرار می‌داد، از ۱۵ میلیون به پنج میلیون کاهش داد.

اخیراً سازمان جهانی صحت گفت که رقم کودکان مبتلا به سوتغذیه در این کشور به ۲.۹ میلیون نفر رسیده است. این سازمان به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) در پیام‌هایی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشت که از میان این کودکان، ۸۵۰هزار آن به سوتغذیۀ شدید مواجه اند.

سازمان جهانی صحت افزود که یک – سوم شهروندان افغانستان در ساحات ناامن غذایی زندگی می‌کنند و به گفتۀ این سازمان سیلاب‌های اخیر وضعیت بحران بشری در این کشور را بدتر کرده است.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که گرسنگی و سوتغذیه در افغانستان هنوز هم در سطح بلند قرار دارد و تخمین می‌شود که ۱۵.۸ میلیون افغان در سال ۲۰۲۴ با عدم مصوونیت غذایی مواجه شوند.

به گفتۀ صندوق وجهی این سازمان برای کودکان (یونیسف) از میان تمام افرادی که با عدم مصوونیت غذایی مواجه اند، ۳.۶ میلیون نفر در وضعیت اضطراری و نزدیک به ۱۲.۳ میلیون نفر دیگر در حالت بحرانی قرار خواهند داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG