لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: ۲.۹ میلیون کودک در افغانستان مبتلا به سوتغذیه اند


سازمان جهانی صحت گفته است که یک – سوم شهروندان افغانستان در ساحات ناامن غذایی زندگی می‌کنند.
سازمان جهانی صحت گفته است که یک – سوم شهروندان افغانستان در ساحات ناامن غذایی زندگی می‌کنند.

همزمان با ادامۀ بحران بشری در افغانستان، سازمان جهانی صحت گفته است که رقم کودکان مبتلا به سوتغذیه در این کشور به ۲.۹ میلیون نفر رسیده است.

این سازمان روز پنج‌شنبه ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) در پیام‌های در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که از میان این کودکان، ۸۵۰هزار آن به سوتغذیۀ شدید مواجه اند.

سازمان جهانی صحت افزوده که یک – سوم شهروندان افغانستان در ساحات ناامن غذایی زندگی می‌کنند و به گفتۀ این سازمان سیلاب‌های اخیر وضعیت بحران بشری در این کشور را بدتر کرده است.

این نهاد گفته است: "سازمان جهانی صحت در جریان سال جاری با کمک کارمندان صحی حمایت شدۀ خویش تا بیش از۲۱ کودک مبتلا به سوتغذیۀ حاد با عوارض را در ۱۴۰ مرکز صحی درمان سوتغذیه، در سراسر کشور تدوای کرده است."

تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت از گسترش ناامنی غذایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که نیاز است تا درمان کودکان سوتغذیه در افغانستان ادامه یابد.

گبریسوس افزوده است: "ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا به سازمان جهانی صحت و همکاران‌اش در ارایه کمک‌های صحی و غذایی مورد نیاز، مساعدت فوری کند."

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان بار دیگر از کاهش بودجه کمک‌های بشردوستانه به هدف رسیدگی به نیازمندان در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفت که در حال حاضر، از هر دو افغان، یک نفر آن در فقر به سر می‌برد.

این ادارۀ ملل متحد به تاریخ پنجم سپتمبر (۱۵ سنبله) در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس گفت که با آنکه چهار ماه به پایان سال ۲۰۲۴ باقی مانده، جامعۀ جهانی تنها ۲۵ درصد از بودجه درخواستی را به هدف کمک به نیازمندان تامین کرده است.

به گفتۀ ملل متحد، با گذشت هر روز فقر و گرسنگی در میان مردم افغانستان گسترش یافته و ۸۰ درصد خانواده‌های افغان روزانه کمتر از یک دالر در ازای هر عضو خانواده درآمد دارند.

در سال ۲۰۲۳، برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود بودجه شمار افراد نیازمند را که تحت پوشش قرار می‌داد، از ۱۵ میلیون به پنج میلیون کاهش داد.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که گرسنگی و سوتغذیه در افغانستان هنوز هم در سطح بلند قرار دارد و تخمین می‌شود که ۱۵.۸ میلیون افغان در سال ۲۰۲۴ با عدم مصوونیت غذایی مواجه شوند.

صندوق وجهی این سازمان برای کودکان (یونیسف) گفته است که از میان تمام افرادی که با عدم مصوونیت غذایی مواجه اند، ۳.۶ میلیون نفر در وضعیت اضطراری و نزدیک به ۱۲.۳ میلیون نفر دیگر در حالت بحرانی قرار خواهند داشت.

در تازه‌ترین مورد، سازمان جهانی صحت گفته است که با توجه به نیازمندی‌های بشردوستانه و طرح پاسخگویی ۲۰۲۴ بیش از ۱۷.۹ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های صحی نیاز دارند که از این میان تنها ۱۲.۸ میلیون نفر تحت پوشش خدمات نهادهای امدادرسانی صحی قرار گرفته اند.

به گفتۀ این سازمان از میان ۱۷.۹ میلیون نفری که به کمک‌های صحی بشری نیاز دارند، ۵۲ درصد کودکان، ۴۶ درصد بزرگسالان و دو درصد افراد مسن هستند.

گروه

XS
SM
MD
LG