لینک های دسترسی

Breaking News

اگر بایدن از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری کنار برود، جانشین او چه کسی خواهد بود؟


جو بایدن، رییس‌ جمهورایالات متحده
جو بایدن، رییس‌ جمهورایالات متحده

جو بایدن، رییس‌ جمهورایالات متحده، به صراحت اعلام کرده است که به کارزار انتخاباتی خود در مقابل دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه، ادامه خواهد داد.

اما عدم تمایل حامیان مالی به ادامه جریان بودجه برای مبارزات انتخاباتی و شک برخی از هم‌حزبی‌های دموکرات بایدن در مورد توانمندی وی، رییس جمهور را به کناره گیری از رقابت نزدیک کرده است.

تا روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) هیچ نشانه‌ای از کمپاین انتخاباتی و یا قصر سفید مبنی بر کناره گیری بایدن وجود نداشته است. اما اگر بایدن تصمیم بگیرد که از رقابت انتخابات ریاست جمهوری کنار برود، نمایندهای که از رییس جمهور کنونی حمایت کرده‌اند، آزاد خواهند بود تا هر کسی را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها انتخاب کنند؛ جلسهٔ که قرار است به تاریخ ۱۹ اگست در شهر شیکاگو برگزار شود.

منظم ترین سناریو این خواهد بود که بایدن از یک نامزد دیگر حمایت کند و از نمایندگان بخواهد که آرای تعهد شده خود را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به او منتقل کنند.

از لحاظ تاریخی، نمایندگان به نامزدی رأی می‌دهند که در انتخابات مقدماتی یا حزبی در ایالت مربوطه خود پیروز شده باشد. تقریباً همه ۳۸۹۶ نماینده دموکرات پس از اینکه بایدن تقریباً در همه رقابت‌های مقدماتی و حزبی به پیروزی رسید، به او متعهد شدند. اما این "تعهد" را می توان تحت قوانین کنوانسیون ملی دموکرات‌ها تغییر داد.

کاملا هریس، معاون رییس جمهور، یک انتخاب منطقی برای ادغام سریع آرای نمایندگان خواهد بود. او در حال حاضر نخستین شخص در ردیف جانشینی ریاست جمهوری است و به عنوان بخشی از تکت انتخاباتی بایدن از نظر تمویل کنندگان نیز مشکلی نخواهد داشت.

بر اساس قوانین مالی مبارزات انتخاباتی، هریس حق دارد هزینهٔ انتخابات بایدن - هریس را خرج کند که طبق آخرین گزارش در ماه جون، به ۹۱ میلیون دالر می‌رسید.

بر اساس نظرسنجی جدید و مشترک خبرگزاری اسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات روابط عامه (AP-NORC)، ۵۸ درصد از دموکرات‌ها و ۳۰ در صد از مردم عام فکر می‌کنند هریس می تواند رییس جمهور خوبی شود. ۴۳ درصد از بزرگسالان، از جمله ۷۴ درصد از دموکرات‌ها، نظر مثبت درباره او دارند.

با این حال، دموکرات‌ها همچنین ممکن است بخواهند از ظاهر غیردموکراتیک انتصاب هریس به عنوان جانشین بایدن اجتناب کنند و نوعی رقابت یا انتخابات درون حزبی را برگزار کنند.

کنوانسیون باز

دموکرات‌ها می‌توانند یک کنوانسیون باز برگزار کنند و نامزدی را از میان چندین نامزد از جمله گاوین نیوسام والی کلیفورنیا، جاش شپیرو والی پنسلوانیا و گرچن ویتمر والی میشگن انتخاب کنند.

اما یک کنوانسیون آزاد می‌تواند فرآیندی پرآشوب و تفرقه‌انگیز داشته باشد؛ چیزی که دموکرات‌ها می‌خواهند دو ماه قبل از انتخابات از آن اجتناب کنند. نامزد کردن فردی غیر از هریس می‌تواند باعث خشم برخی دموکرات‌ها به ویژه رای دهندگان سیاه‌پوست شود.

لری سباتو، رییس مرکز سیاسی دانشگاه ویرجینیا، گفت که در صورت کنار رفتن رییس جمهور، دموکرات‌ها باید به سرعت دریابند که چه کسی جایگزین بایدن می‌شود و چه کسی احتمالاً در انتخابات پیروز خواهد شد.

او به صدای امریکا گفت: "و این باید عین شخص باشد. اما اینکه آیا آنها می‌توانند این کار را در زمان مجاز که یک ماه است، انجام دهند، کاملاً یک سوال دیگر است."

قبل از اینکه سیستم انتخابات مقدماتی تصویب شود، جلسهٔ نامزدی احزاب به صورت باز برگزار می‌شد. بدین معنا که نماینده‌هایی که به این جلسه می‌آمدند، در اکثر حالات، تعهدی نمی داشتند. این نماینده‌ّا با هیات‌هایی که از نامزدهای مختلف نمایندگی می کردند، ملاقات، مذاکره و معامله می کردند.

این جلسهٔ است که دموکرات‌ها در ماه آگست با آن مواجه خواهند شد، جلسهٔ که در آن چندین نامزد برای به دست آوردن نمایندهای انتخاباتی با هم رقابت خواهند کرد. این رقابت ممکن برای چندین روز تمدید شود. این امر سبب ایجاد تنگنای زمانی برای دموکرا‌ت‌ها می شود، زیرا این حزب در همه ۵۰ ایالت نامزدان جدید را در برگه رقابت درون حزبی قرار می‌دهد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش بخش انگلسی صدای امریکا استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG