لینک های دسترسی

Breaking News

امیر قطر بر تطبیق توافقنامه دوحه و رییسی بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند


شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر (راست) و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران هنگام سخنرانی در ۷۸مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر (راست) و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران هنگام سخنرانی در ۷۸مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک

شماری از رهبران جهان در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به وضعیت در افغانستان اشاره کرده و بر اهمیت جلوگیری از عمیق شدن بیشتر بحران بشری در این کشور و نیز تشکیل حکومت همه‌شمول تاکید کردند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز سه شنبه در سخنرانی در ۷۸مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر به وضعیت افغانستان رسیدگی نشود، این کشور به بحران بشری فرو خواهد رفت که مدیریت آن دشوار بوده و نیز به پناهگاه دهشت افگنان مبدل خواهد شد.

امیر قطر گفت که کشورش به هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی و تسهیل گفتگو میان ملل متحد، کشورهای دخیل و حکومت سرپرست به رهبری طالبان در افغانستان ادامه خواهد داد تا پابندی و تطبیق کامل توافقنامه دوحه تضمین شود.

طالبان در توافقنامهٔ دوحه که در فبروری ۲۰۲۰ با ایالات متحده امضا کردند، به قطع رابطه با گروه‌های دهشت‌افگن، تشکیل حکومت فراگیر و همه‌شمول و احترام به حقوق بشر تعهد کرده اند.

آل ثانی گفت که این رویکرد به روشی عملی شود که از تکرار "اشتباهات گذشته" جلوگیری کرده و تضمین شود که مردم افغانستان کمک‌های مورد نیاز بین‌المللی را دریافته و حقوق بشری آنان به ویژه حقوق اقلیت‌ها و حق کار و آموزش زنان تامین باشد.

طالبان که از دو سال به اینسو بر افغانستان مسلط اند، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان و دختران وضع و آنان را از حق کار و آموزش و سایر فعالیت‌های اجتماعی محروم کرده اند. تشکیل تک قومی حکومت سرپرست این گروه که اکثر اعضای آن طالبان اند، نیز با انتقادات گسترده مواجه شده است.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر تشکیل حکومت فراگیر و "رعایت حقوق همه طوایف، قومیت‌ها و مذاهب"در افغانستان زیر سلطهٔ طالبان تاکید کرد.

رییسی وضعیت امروز در افغانستان را پیامد مداخلهٔ غرب در منطقه خواند که به گفتهٔ وی به کشته شدن ده‌ها هزار زن و مرد و کودک انجامیده است.

مقام‌های ایرانی همواره به تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌اند که چندین بار این اظهارات مقام‌های ایرانی با واکنش حکومت طالبان روبرو شده است.

به تازگی، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان از مقام‌های ایرانی خواست که از توصیه برای ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان پرهیز کنند.

متقی گفت:"شما [مقامات ایران ]که همیشه فراگیر بودن را به من توصیه می کنید، آیا در کشور خود [حکومت] فراگیر را ایجاد کرده اید؟ شما در کشور خود حقوق [مردم خود] را داده اید؟ در زندان های ما اینقدر زندانی نیست که شما اعدام می کنید.

در کشور شما هزاران نفر مفقود شده اند، هیچ کس نمی‌تواند در باره آنها بپرسد."

رجب طیب اردوغان از دیگر سخنرانان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز بر اهمیت کمک‌های بشری برای مردم افغانستان تاکید کرد.

اردوغان گفت: "صرف نظر از انگیزه‌های سیاسی، مبدل شدن حکومت موقت به یک ادارهٔ همه‌شمول که در آن تمام اقشار جامعه منصفانه نمایندگی داشته باشند، راه را برای افغانستان هموار کرده و با استقبال بین‌المللی روبرو خواهد شد."

در دو سال گذشته که طالبان بر افغانستان دوباره مسلط شده اند،‌ هیچ کشور یا نهاد بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته و جامعهٔ بین‌المللی تاکید دارد که اگر طالبان خواستار کسب مشروعیت اند باید به حقوق بشری مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام گذاشته، حکومت همه‌شمول را شکل داده و با گروه‌های تروریستی مبارزه کرده و نگذارند که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده شود.

طالبان حکومت خویش را همه‌شمول خوانده و نیز مدعی اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

گروه

XS
SM
MD
LG