لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: به دلیل کشت گندم در کشتزارهای کوکنار، حاصلات افزایش یافته است


مقامات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان می‌گویند که حاصلات گندم در سال روان خورشیدی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

عطاالله عمری، سرپرست این وزارت، به تازگی در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان گفته است که امسال تا اکنون پنج میلیون متریک تن گندم برداشت شده است.

عمری گفته است: "امسال ما و شما پنج میلیون متریک تن گندم دستاورد از ملک خود داریم، او نمونه نشانه‌ای همان است که در زمین‌های که سال‌های گذشته تریاک و خشخشاش کشت می‌شد، امسال از آن ناحیه گندم آمده و از حصۀ گندم یک میلیون متریک تن اضافه‌ والی داریم".

این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان بریتانیایی موسوم به (Alcis) که حدود یک ماه پیش نشر شد، برعلاوۀ هلمند در سایر ولایات جنوبی و جنوب غربی افغانستان که پیش از این بالغ بر ۸۰ درصد تریاک در آنجا تولید می‌شد، امسال گندم کاشته شده است.

بر اساس گزارش این اداره، ممنوعیت اعمال‌شده از سوی حکومت طالبان بر کشت کوکنار در سال جاری میلادی، میزان تولید تریاک را در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش خواهد داد.

در همین حال، پس از ممنوعیت کشت کوکنار توسط طالبان در افغانستان، شماری از دهقانانی که در زمین‌های خود کوکنار می‌کاشتند، می‌گویند که وضعیت اقتصادی آنها پس از ممنوعیت کشت کوکنار بدتر شده است.

شماری از دهقانان می‌گویند که این ممنوعیت کشت کوکنار بدون ارایه برنامه‌های بدیل معیشت انجام شده و به همین دلیل اقتصاد آنها بدتر گردیده است.

شماری از دهقانان در ولایت فاریاب که در زمین‌های زراعتی‌شان به جای کوکنار، هینگ کشت کرده اند از عدم همکاری حکومت طالبان برای فراهم کردن بازار فروش و حمایت از دهقانان شکایت دارند.

در همین حال، برخی باغداران در ولایت غزنی که در مرکز این ولایت گلفروشی می‌کنند، از بی توجهی حکومت طالبان به بخش زراعت انتقاد می‌کنند و می‌گویند که با وجود دست برداشتن از کشت کوکنار، هیچ کمکی از سوی حکومت طالبان دریافت نکرده اند.

این در حالی است که با افزایش حاصلات گندم، قیمت آن در بازارهای افغانستان نیز به نصف کاهش یافته است.

اصغر یک دوکاندار در شهر کابل گفت که سال گذشته هر سیر گندم را ۳۰۰ افغانی از ولسوالی امام صاحب کندز خریداری کرده بود، ولی امسال قیمت هر سیر گندم در آن ولسوالی به ۱۵۰ افغانی کاهش یافته است.

سید منتظرشاه، انجنیر بخش زراعت، به صدای امریکا گفت که معمولاً منابع جمع‌آوری ارقام در افغانستان دقیق نیست، اما امسال نظر به سال‌های گذشته از نظر اقلیم مرطوب وضعیت قناعت بخش بود.

به گفتۀ منتظرشاه کشت للمی در افغانستان به ویژه در ولایات شمال، شمال‌غرب و جنوب‌غرب این کشور حاصلات خوب داده است.

او پیشنهاد می‌کند که برای بیشترشدن حاصلات، توسعه شبکه ترویجی در افغانستان و استخدام کارشناسان ورزیده بخش زراعت نیاز است.

این کارشناس زراعت همچنان افزود که برنامه‌های از قبیل ایجاد گروپ‌های دهقانان به سطح ولایات، ظرفیت‌سازی دهقانان و مالداران، معرفی انواع اصلاح شده گندم و توزیع آن به دهقانان در موقع مناسب کشت، تهیه و استفاده از آب‌های رو زمینی، تهیه کودهای کیمیاوی با کیفیت و معرفی تکنالوژی میخانیکی زراعتی در بخش زراعت افغانستان نیاز است.

XS
SM
MD
LG