لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید:‌ امریکا معتقد است که روسیه ممکن جت‌های جنگی خود را به ایران ارسال کند


جت جنگی نوع سو-۳۵-اس ساخت روسیه
جت جنگی نوع سو-۳۵-اس ساخت روسیه

قصر سفید روز جمعه ۲۴ فبروری (پنجم حوت)‌ اعلام کرد که روسیه در حال بررسی ارسال جت‌های جنگی خود به ایران است و این اقدام بخشی از گسترش همکاری‌های نظامی میان دو کشور است.

همکاری‌های نظامی در حال گسترش میان این دو کشور باعث شده است تهران مقادیر زیادی تسلیحات را به مسکو که بر اوکراین تهاجم کرده است،ارسال کند.

جان کربی،‌ مشاور امنیت ملی قصر سفید،‌ با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "ما باور داریم که احتمالاََ روسیه در همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای با ایران تجهیزات نظامی از جمله میزایل‌ها، [تجهیزات] الکترونیکی و دفاع هوایی به ایران فراهم کند. ما معتقدیم که روسیه ممکن است جت‌های جنگنده به ایران بدهد."

آقای کربی افزود که ایران به دلیل تعزیرات کشور‌های غربی به شدت در انزوا قرار گرفته است. ایالات متحده پس از آن تعزیرات شدید را بار دیگر بر تهران اعمال کرد که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بیرون شد.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته است که ایران تلاش می‌کند تا در عوض ارسال مهمات نظامی به روسیه قدرت نظامی خود را تقویت بیشتر کند. مقامات امریکایی بار‌ها گفته‌اند که روسیه از سلاح و مهماتی که از ایران به دست میاورد، در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

کربی علاوه کرد که ایران همچنین در صدد خرید تجهیزات نظامی اضافی از روسیه، از جمله هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها و طیاره‌ها آموزشی جنگی است. در مجموع، ایران به دنبال تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دلار است." او گفت که ایالات متحده از تشریک مساعی نظامی میان روسیه و ایران نگران است."

به گفتهٔ‌ مشاور امنیت ملی قصر سفید،‌ ایران از قبل هزاران طیارهٔ بی سرنشین، توپخانه و مهمات خود را به روسیه ارسال کرده است و حمایت ایران از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، گسترش یافته است.

مقامات روسیه و ایران تا حالا در مورد اظهارات مشاور امنیتی ملی قصر سفید تبصره نگرده اند. اما حکومت ایران به تاریخ پنجم نومبر سال گذشته ارسال طیاره‌های بدون سرنشین به روسیه را تایید کرد،‌ اما گفت که این درون‌ها قبل از تهاجم روسیه به اوکراین در اختیار روسیه قرار داده شده بود.

اوکراین و متحدان غربی آن روسیه را به استفاده از درون‌های ساخت ایران برای انجام حملات در اوکراین متهم کردند، اما تهران همواره ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در واکنش به اتهامات کشورهای غربی از جمله ایالات متحده گفته است که "اگر برای ما ثابت شود روسیه از درون ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این مسله بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است."

ولی مقامات کیف مدعی اند که روسیه صدها درون ساخت ایران را برای انجام حملات بر زیربناها و غیرنظامیان اوکراینی کار گرفته است. روزنامهٔ وال استریت ژورنال از قول مقامات اوکراین گزارش داده است که نیروهای آن کشور بیش از ۵۴۰ درون نوع شاهد-۱۳۶ را نابوده کرده اند.

مقامات اوکراین و متحدین غربی آن گفته‌اند که روسیه با استفاده از درون‌های ساخت ایران، مناطق غیرنظامی از جمله تولید انرژی را هدف قرار داده است، حملاتی که در فصل زمستان بیش از ۴.۵ میلیون جمعیت اوکراین را با قطع برق مواجه کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG