لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن، زیلینسکی را به قصر سفید دعوت کرد


از راست به چپ، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در قصر سفید‌(تصویر از آرشیف صدای امریکا)
از راست به چپ، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در قصر سفید‌(تصویر از آرشیف صدای امریکا)

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه ۱۰ دسمبر (۱۹ قوس) از ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، دعوت کرد تا از واشنگتن دیدن کند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رهبران دو کشور قرار است روز سه‌شنبه ۱۲ دسمبر با هم ملاقات کنند.

این در حالی است که ادارهٔ جو بایدن هشدار داده است تمامی بودجۀ منظور شده برای اوکراین در هفته‌های آینده تمام خواهد شد، مگر اینکه قانون‌گذاران مخالف-جمهوری‌خواهان- در مورد تمویل کمک‌ها برای اوکراین اقدام سریع کنند.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رهبران دو کشور ''در مورد نیاز‌مندی های عاجل اوکراین" صحبت خواهند کرد تا کیف در مقابل تهاجم نظامی روسیه مبارزه کند.

رییس جمهور زیلینسکی نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در جریان دیدار با رییس جمهور بایدن روی مسایل عمده مانند ''همکاری بیشتر دفاعی میان اوکراین و ایالات متحده، به ویژه از طریق پروژه‌های مشترک تولید سلاح و سیستم دافع هوای'' صحبت خواهد کرد. به گفتهٔ

سناتوران جمهوری‌خواه کانگرس ایالات متحده به تاریخ ششم دسمبر در جریان یک رای‌گیری، مانع تصویب بستهٔ کمکی ۱۰۶ میلیارد دالری شدند که مساعدت برای اوکراین و اسراییل نیز در آن شامل بود.

این سناتوران جمهوری‌خواه بر تقاضای خود برای تدابیر شدیدتر مهاجرتی در مرز ایالات متحده با مکسیکو تاکید کردند و خواستار آن شدند تا پول مورد نیاز اصلاحات مهاجرت به امریکا نیز در این بستهٔ کمکی گنجانیده شود.

ناکامی در تایید این بودجه یک عقب‌گرد برای رییس جمهور بایدن پنداشته می‌شود.

رییس جمهور امریکا پیش از این رای‌گیری بر اهمیت تصویب این بودجه توسط قانونگذاران تاکید کرده و هشدار داده بود که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، احتمالاََ به پیروزی در اوکراین بسنده نکند و ممکن است یک کشور عضو ناتو را هدف قرار بدهد.

بایدن چهار شنبهٔ گذشته در جریان یک خطابهٔ تلویزیونی با اشاره به بودجه پیشنهادی گفت که این بودجه نباید منتظر بماند.

رییس جمهور امریکا وضعیت کنونی در اوکراین را نگران کننده توصیف کرد و گفت که جمهوری‌خواهان در کانگرس با امتناع از تصویب طرح قصر سفید برای کمک به اوکراین، "بزرگترین تحفه" را برای پوتین می‌دهند.

قصر سفید گفت که ملاقات روز سه‌شنبه رهبران امریکا و اوکراین در یک ''لحظه حیاتی'' برگزار می‌شود، زیرا روسیه حملات میزایلی و طیاره‌های بی سرنشین خود علیه اوکراین را افزایش می‌دهد.

وزارت خارجه ایالات متحده چهار شنبهٔ گذشته از کمک جدید ۱۷۵ میلیون دالری به اوکراین پرده برداشت که شامل شامل مهمات و میزایل‌های سیستم پرتاب هیمارس (HIMARS) می‌شود.

مناقشه بر سر تامین مالی نشانه‌ای رو به افزایش تزلزل حمایت غرب از اوکراین را برجسته می کند، به ویژه در شرایطی که عملیات ضد حمله کیف در مقابل نیروهای روسیه تضعیف شده و نیروهای پوتین در صدد پیشرفت بیشتر اند.

اوکراین به حمایت میلیارد‌ها دالر تسلیحات کشور‌های غربی در بیش از یک سال گذشته عملیات ضد حمله را بر ضد نیروهای روسیه راه اندازی کرده، اما این عملیات موجب تغییرات اندک در خطوط مقدم جبهه شده و در عین حال، حملات روسیه در خط مقدم جبهه تشدید یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG