لینک های دسترسی

Breaking News

رییس سازمان جهانی صحت: سیستم صحی غزه در حال نابود شدن است 


تدروس ادهانوم گیبریسوس،‌رییس سازمان جهانی صحت روز یکشنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) گفت که سیستم صحی غزه در حالت نابودی قرار دارد.

گیبریسوس یک بار دیگر خواهان آتش‌بس درغزه شده و از ادامهٔ کار کارمندان صحی تحت شرایط خیلی دشوار توصیف کرد.

او در یک پیامی در شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: "نابودی سیستم صحی غزه یک تراژیدی است. ما بر تقاضای خویش برای آتش‌بس آنی تاکید می‌کنیم."

این مقام ارشد سازمان جهانی صحت افزوده است، در حالی که ناامنی ادامه داشته و بیماران زخمی به شفاخانه‌ها انتقال میابند، "ما دکتران، نرس‌ها و رانندگان امبولانس‌ها را می‌بینیم که به تلاش‌های شان برای نجات زندگی‌ها ادامه می‌دهند."

این سازمان ملل متحد از آغاز جنگ حماس و اسراییل در مورد وخیم شدن وضعیت سیستم صحی غزه هشدار داده است.

بر اساس معلومات اسراییل، تندروان حماس ۱۱۴۰ نفر را در اسراییل کشته اند. مقامات اسراییلی پیش از این رقم کشته شدگان را ۱۲۰۰ و قبل از آن ۱۴۰۰ نفر گزارش داده بودند.

مقامات اسراییلی همچنان گفته اند که تندروان حماس ۲۵۰ نفر را گروگان گرفته بودند که از آن میان ۱۲۹ نفر هنوز هم در اسارت این گروه قرار دارد.

در این حال، مقامات گروه حماس گفته اند که در پی حملات متداوم نیروهای اسراییلی بر غزه تا اکنون ۲۰۴۲۴ نفر که اکثریت آنان زنان و کودکان اند، کشته شده اند.

جمعیت ۲.۴ میلیونی غزه به دلیل محاصرهٔ اسراییل با کمبود آب، مواد غذایی، نفت و دوا مواجه اند.

از جملهٔ ۳۶ شفاخانه در غزه، تنها نه شفاخانه قسماً فعال باقی مانده است.

کارمندان سازمان جهانی صحت گفته اند که صحنه‌های بیماران ترک شده، به شمول کودکانی که برای آب و غذا گدایی می‌کنند، "غیر قابل تحمل" است.

سازمان جهانی صحت همچنان گفته است که نیازمندی‌های صحی رو به افزایش نهاده و تنها ۳۰ درصد کارمندان صحی مصروف کار اند.

این در حالی است که حملات هوایی اسراییلی به کرات شفاخانه‌ها را هدف قرار داده اند. اسراییل ادعا دارد که در زیر این شفاخانه‌ها تونل‌ها و مراکز سوق و ادارهٔ تندروان قرار دارد، اما حماس این ادعا‌ها را رد کرده است.

سازمان جهانی صحت تا تاریخ ۲۰ دسمبر، ۲۴۶ حمله را بر بخش صحت غزه، به شمول شفاخانه‌ها و امبولانس‌ها را ثبت کرده است که در آن ۵۸۲ نفر کشته و ۷۴۸ نفر دیگر زخمی شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG