لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: یگانه راه حل بحران افغانستان 'گفتگوهای بین‌الافغانی' است


نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان از ادامه جنگ و خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که برای پایان این خشونت‌ها، گفتگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان آغاز شود.

تادامیچی یاماماتو، روز سه‌ شنبه ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارۀ وضعیت افغانستان گزارش می‌داد گفت که یگانه راه حل بحران در این کشور آغاز گفتگوهای "بین‌الافغانی" است.

آقای یاماماتو افزود: "حمله‌های اخیر در روزها و هفته‌های اخیر این را نشان داد که بحران دراز مدت افغانستان نیاز به یک راه حل سیاسی دارد."

نمایندۀ ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که این سازمان آماده است تا روند گفتگوهای "بین‌الافغانی" را کمک و پشتیبانی کند.

آقای یاماماتو در این نشست با اشاره به گفتگوهای امریکا با طالبان گفت، با آنکه امیدواری‌ها برای تامین صلح در افغانستان در میان افغان‌ها بیشتر شده بود، اما این گفتگوها نگرانی‌هایی را نیز به همراه داشت.

او در گزارش خود از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و افزود که برای آغاز مذاکرات صلح، خشونت‌ها باید در این کشور کاهش یابد و زمینۀ برقراری آتش‌بس فراهم شود.

این در حالی است که رییس جمهور ترمپ روز شنبه ۷ سپتمبر اعلام کرد که این مذاکرات را به دلیل حملۀ اخیر در کابل، لغو کرده است.

پیش از این زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان گفته بود که در اصول توافقنامۀ صلح میان دو طرف نهایی شده و انتظار تاییدی رییس جمهور ترمپ را می‌کشد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دیروز در مراسم گرامی داشت از روز عاشورا در کابل گفت که روند صلح افغانستان مطابق نقشۀ راهی که اعضای جرگه مشورتی صلح تعیین کرده اند دنبال خواهد شد.

آقای غنی بار دیگر بر "حفظ جمهوری" تاکید کرد و افزود که به هیچ عنوان از این نظام نمی‌گذرد.

XS
SM
MD
LG