لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: زنان و کودکان افغان در سیلاب‌های اخیر بیشترین آسیب را دیده اند


ادارۀ زنان ملل متحد با نشر گزارشی از وضعیت سیلاب‌زدگان در شماری از ولایات شمال‌شرقی افغانستان گفته است که زنان و کودکان به طور نامتناسبی تحت تاثیر این رویداد طبیعی قرار گرفتند، زیرا در هنگام بارندگی شدید در داخل خانه‌های خود بودند، در حالی که مردان در ساختمان‌های عمومی مانند مساجد پناه گرفتند.

بر اساس گزارش بخش زنان ملل متحد که امروز دوشنبه ۲۰ می (۳۱ ثور) نشر شد، زنان بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند و درصد بالایی از مجروحانی را تشکیل می‌دهند که از طریق تیم‌های بهداشتی سیار تا ۱۴ می تحت درمان قرار گرفتند.

گزارش گفته است: "معلومات مراکز بهداشتی نشان می‌دهد که از مجروحان، ۷۴ نفر زن و ۵۱ کودک زیر پنج سال هستند، ۲۲۰ نفر دیگر نیاز به کمک بهداشتی داشتند که ۷۹ زن، ۷۴ مرد و ۶۷ کودک بودند."

در گزارش آمده است که مراقبت‌های اضطراری تروما، سرپناه، کمک‌های مالی و نقدی، اقلام غیرغذایی، مواد غذایی، و تسهیلات حفظ‌الصحه نیازهای اساسی سیلاب‌زدگان است.

بخش زنان ملل متحد گفته است: "زنان و دختران به طور خاص به بسته‌های بهداشتی و محصولات بهداشتی و نیز مواد غذایی مغذی برای زنان باردار و شیرده نیاز دارند."

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، بسیاری از زنان آسیب دیده از طریق مالداری و زراعت امرار معاش می‌کردند، اما سیل یگانه منبع درآمد آنها را از بین برد.

بر بنیاد گزارش، کارکنان زن برای مشارکت جهت رسیدگی به زنان سیلاب‌زده بسیج شده اند تا اطمینان حاصل شود که آنان به کمک‌ها دسترسی می‌یابند، هر چند که به گفتۀ ملل متحد ۶۹ درصد از زنان در منطقه شمال شرقی افغانستان برای دسترسی به کمک‌ها قبل از سیل با چالش مواجه بودند.

همچنان گزارش گفته است: "هنجارهای فرهنگی و محدودیت‌های فعلی زنان و دختران در کشور، از جمله [محدودیت‌های] تردد، [ممنوعیت] تحصیل و کار ممکن است مانع از دسترسی زنان به اطلاعات و منابع هشدار اولیه شود و توانایی آنان را برای تخلیه سریع مختل کند."

بخش زنان ملل متحد به نقل از نهادهای همکارش گفته است که در حالی که زنان و کودکان اولین کسانی هستند که تحت تاثیر فاجعه قرار می‌گیرند، اما بار نامتناسبی بر زنان و دختران در بخش مصوونیت شان وجود دارد.

پیشنهادات

بخش زنان ملل متحد برای اینکه زنان و دختران در مناطق سیلاب‌زده بتوانند به کمک‌ها دسترسی یابند و زمینه برای فعالیت کارمندان زن نیز فراهم شود، پیشنهاداتی را ارایه کرده است.

این ادارۀ ملل متحد تاکید کرده است که باید از مشارکت ایمن زنان در نیازسنجی‌ها و پاسخ‌های بشردوستانه اطمینان داده شود که شامل فراهم کردن مکان‌ها یا سرپناه‌های امن برای کارکنان زن برای گذراندن شب در صحرا و نیز هزینه‌های محرم در صورت نیاز است.

گزارش گفته است: "سازمان‌های تحت رهبری زنان و گروه‌های زنان در ارزیابی و پاسخ، مشارکت داده شوند، اطمینان حاصل شود که اطلاعات مربوط به کمک‌های اضطراری با استفاده از کانال‌ها و قالب‌های قابل دسترسی برای زنان و سایر گروه‌های در معرض خطر به اشتراک گذاشته می‌شود."

اطمینان از دسترس بودن متخصصان بهداشت روانی زنان برای رسیدگی به تروما و پریشانی عاطفی، کاهش نگرانی‌های حفاظتی، به شمول پیشگیری از بهره‌کشی و سواستفاده جنسی و خشونت مبتنی بر جنسیت از طریق راه‌اندازی سیستم‌های مناسب برای زنان و دختران و جوامع از دیگر پیشنهادات این ادارۀ ملل متحد در مناطق سیلاب‌زده است.

بخش زنان ملل متحد پیشنهاد کرده است که سرپناه امن متناسب با نیازهای زنان، شبکه‌های تامین آب و امکانات حفظ الصحه به شمول تشناب و حمام در پناهگاه‌های اضطراری برای زنان فراهم شود.

در اثر سیلاب‌های مدهش که عصر روز جمعه ۱۰ می (۲۱ ثور) در ولسوالی‌های برکه، بغلان مرکزی، نهرین و بخش‌های شهر پلخمری سرازیر شد، تا اکنون از جان باختن بیش از ۳۱۰ نفر گزارش شده و با در نظر داشت شدت این سیلاب‌ها، احتمال افزایش تلفات موجود است.

گروه

XS
SM
MD
LG