لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران جهان حمله بر دونالد ترمپ را تقبیح کردند


رهبران جهان حمله و سوقصد به جان دونالد ترمپ، رییس جمهورپیشین ایالات متحده را تقبیح کرده و از وی اظهار حمایت کرده اند.

دونالد ترمپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست ماه نومبر امسال روز شنبه ۱۳ جولای (۲۳ سرطان) پس از آن زخمی شد که در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر بتلر ایالت پنسلوانیا به سمت وی مرمی فیر شد.

در جریان این گلوله‌باری یک نفر کشته و دو نفر دیگر شدیداً زخمی شدند.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت که از سوقصد به جان رییس جمهور پیشین ایالات متحده "شوکه" شده است و تاکید کرد که "متحدین در کنارهم برای دفاع از آزادی و ارزش‌های مان ایستاده اند".

او در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است: "این حمله را تقبیح می‌کنم. خشونت سیاسی هیچ جایگاهی در دموکراسی‌های مان ندارد."

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان گلوله‌باری بر ترمپ را "مطرود" خواند و گفت که "این چنین اعمال خشونت‌ آمیز تهدیدی به دموکراسی است".

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه سوقصد به جان دونالد ترمپ را تقبیح کرده و این حمله را "تراژیدی برای دموکراسی‌های مان" خواند.

ریاست جمهور روسیه پس از گلوله‌باری بر دونالد ترمپ، هر گونه "خشونت در سیاست" را تقبیح کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: "پس از تلاش‌های متعدد برای حذف کاندیداتوری ترمپ در میدان سیاسی، نخست استفاده از تمام ابزار حقوقی- محاکم، سارنوالان، تلاش برای بی اعتبارسازی سیاسی- برای ناظران بیرون واضح است که زندگی او در خطر است."

با آنهم، او افزود: "ما هرگز به این باور نیستیم که این سوقصد توسط قدرت کنونی [حکومت برحال] سازماندهی شده بود."

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفت که از حمله بر دونالد ترمپ "وحشت زده" شده است و برای وی آرزوی صحت‌یابی فوری دارد. زیلینسکی گفت: "چنین خشونت قابل توجیه نبوده و در جهان هیچ جایگاهی ندارد. خشونت هرگز نباید پیروز شود".

شی جینپینگ، رییس جمهور چین نیز با ترمپ شفقت و همدردی نشان داده و وزرات خارجهٔ چین گفته است که این رویداد را از نزدیک دنبال می‌کند.

اورسلا فون دیر لاین، رییس کمیسیون اروپایی گفت که از حمله بر ترمپ "عمیقاً شوکه" شده است. او گفت که "خشونت‌ سیاسی در یک دموکراسی هیچ جایگاه ندارد".

نرندرا مودی، صدر اعظم هند، فومیو کشیدا، صدر اعظم جاپان، لیا جینگ-تی، رییس جمهور تایوان، فردیناند مارکوس، رییس جمهور فلیپین، بنیامین نتنیاهو،‌ صدر اعظم اسراییل، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر و رهبران سایر کشورهای جهان حمله بر دونالد ترمپ را تقبیح کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG