لینک های دسترسی

Breaking News

مصارف نظامی در جهان به بلندترین حد رسیده است – گزارش


انستیتیوت بین‌المللی تحقیقات صلح، کانون فکری و پژوهشی مستقر در سویدن، گزارش داده است که مصارف نظامی در جهان در سال ۲۰۲۲ به دلیل تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، به بلندترین حد در تاریخ رسیده و به ۲.۲۴ تریلیون دالر بالغ شده است.

بر اساس یافته‌های این نهاد، مصارف نظامی در سطح جهان ۳.۷ درصد افزایش یافته است، حالانکه هزینه‌های مصارف نظامی اروپا ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گزارش حاکی است که کمک‌های نظامی به اوکراین و نگرانی‌ها از تهدید فزاینده از جانب روسیه، شمار زیاد کشورها را واداشته است تا به افزایش مصارف دفاعی و نظامی شان اقدام کنند.

این نهاد مستقل گفته است که سال گذشته، سه کشور بزرگ مصرف کنندۀ تسلیحات، ایالات متحده، چین و روسیه بوده اند که مجموع مصارف نظامی این سه کشور، به تنهایی ۵۶ درصد مصارف نظامی جهان را تشکیل می‌دهد.

نن تیان، پژوهشگر در بخش مصارف نظامی و برنامه تولید تسلیحات در انستیتیوت بین‌المللی تحقیقات صلح، گفت که افزایش مصارف نظامی نشان می‌دهد که بشر در دنیایی زیست دارد که به شدت رو به ناامن شدن است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، شماری از کشورها مصارف نظامی شان را به گونۀ چشمگیر افزایش دادند و شماری هم از یک دهه به اینسو طرح‌ها برای افزایش مصارف نظامی را روی دست گرفته اند.

بیشترین افزایش مصارف نظامی در کشورهای نزدیک به روسیه ثبت شده است: فنلند با افزایش ۳۶ درصدی، لتوانیا با ۲۷ درصد، سویدن با ۱۲ درصد و پولند با ۱۱ درصد افزایش، از رهگذر مصارف نظامی در صدر کشورهای اروپایی قرار دارند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، فنلند و سویدن سیاست بی‌طرفی نظامی را که از چند دهه به آن پابند بودند، کنار گذاشته و در می ۲۰۲۲ برای پیوستن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست دادند.

فنلند چندی پیش عضویت ناتو را کسب کرد، اما سویدن به دلیل مخالفت ترکیه و هنگری که هر دو عضو ناتو اند، تا اکنون به این پیمان نپیوسته است.

لورنزو سکارازاتو، پژوهشگر در انستیتیوت بین‌المللی تحقیقات صلح، گفت: "در حالیکه تهاجم تمام عیار بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ به گونۀ کامل تصامیم برای افزایش مصارف دفاعی را در سال ۲۰۲۲ متاثر کرد، نگرانی‌ها به خاطر پرخاشگری روسیه از دیرزمان سرگرم چنین کار بوده اند."

سکارازاتو گفت: "شمار زیاد کشورهایی که در گذشته عضو بلاک شرق بودند، از سال ۲۰۱۴ به اینسو که روسیه کریمیه را خاک خود ملحق کرد، مصارف نظامی شان را دو برابر کرده اند."

انستیتیوت بین‌المللی تحقیقات صلح گفته است که روسیه نیز مصارف نظامی خود را در سال ۲۰۲۲ با ۹.۲ درصد افزایش به ۸۶.۴ میلیارد دالر رساند که برابر به ۴.۱ درصد عواید ناخالص ملی آن کشور می‌باشد.

انستیتیوت بین‌المللی تحقیقات صلح که در سال ۱۹۶۶ ایجاد شده است، یک نهاد پرژوهشی بین‌المللی است که در بخش منازعات، تولید، تکثیر و فروش تسلیحات تحقیقات می‌کند.

XS
SM
MD
LG