لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به انفجارهای مرگبار در ایران


رهبران ایران هشدار داده اند که عاملان انفجارهای مرگبار دوگانه در شهر کرمان آن کشور شناسایی و به کیفر اعمال شان خواهند رسید.
رهبران ایران هشدار داده اند که عاملان انفجارهای مرگبار دوگانه در شهر کرمان آن کشور شناسایی و به کیفر اعمال شان خواهند رسید.

در پی انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه سوم دسمبر (۱۳ جدی) در مراسم سالیاد کشته شدن قاسم سلیمانی در ایران که منجر به کشته شدن ۱۰۳ نفر و زخمی شدن کم از کم ۱۸۸نفر دیگر شد، رهبران ایران و برخی سازمان‌ها و کشورهای جهان به این رویداد واکنش نشان داده اند.

سخنگوی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، در پی این رویداد گفت: "منشی عمومی [سازمان ملل متحد] حملۀ امروز بر مراسم یادبود در شهر کرمان جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم می‌کند."

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، ضمن ابراز تسلیت به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های قربانیان انفجارهای کرمان، هشدار داد: "چه دست‌های آلوده به خون بی‌گناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت."

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، نیز هشدار داده است که عاملان این رویداد به زودی شناسایی شده و به کیفر خواهند رسید.

حکومت عراق در پی این رویداد گفته است که ضمن محکوم کردن "حادثۀ تروریستی در شهر کرمان"، همبستگی خود را با دولت و ملت ایران اعلام کرده و آمادۀ "هرگونه کمک‌ و همکاری با جمهوری اسلامی" است.

وزارت خارجۀ قطر با نشر بیانیه‌ای گفته است که صرف نظر از انگیزه‌ها و دلایل انفجارها در کرمان مخالفت کامل خود را با "خشونت، تروریزم و اقدامات مجرمانه" ابراز می‌دارد. در این بیانیه آمده است: "دولت قطر این حادثه جانکاه را به خانواده قربانیان، دولت و ملت ایران تسلیت می‌گوید."

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که جوسیپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماس تلیفونی با امیر حسین عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران با خانواده‌های قربانیان و همچنین دولت و ملت ایران ابراز تسلیت کرد.

اتحادیه اروپا نیز با نشر اعلامیه‌ای ضمن نکوهش این رویداد خواستار به عدالت کشانیدن عاملان آن شده است. در بیانیه آمده است: "اتحادیه اروپا با شدیدترین الفاظ بم‌گذاری‌های امروز در شهر کرمان را محکوم می‌کند. اتحادیه اروپا همبستگی خود را با مردم ایران ابراز می‌دارد. این عمل تروریستی بهای تکاندهندۀ مرگ و جراحت غیرنظامیان را در پی داشته است."

کرملین با نشر بیانیه‌ای گفته است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در واکنش به این رویداد گفته است: " کشتار مردمی که روانۀ دیدار از مزار عزیزان شان بودند، ظلم و دشمنی تکان‌دهنده است... ما تروریزم را در هر شکل یا مظاهر آن به شدت محکوم کرده و بر تعهد خود به مبارزه با این آفت تاکید می کنیم."

مقام‌های ایرانی گفته اند که دو بم که در دو بکس جابجا شده بود در جادۀ منتهی به محل برگزاری مراسم سالیاد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جابجا شده و پس از چاشت چهارشنبه به فاصلۀ ۲۰ دقیقه از هم، از راه دور منفجر ساخته شد.

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران در مصاحبه با شبکۀ خبری ایران این رویداد را "توطیه" خواند. او گفت که انفجار نخست حوالی ساعت ۳:۰۰ پس از چاشت رخ داد و زمانیکه امدادرسانان و مردم برای کمک به آسیب دیدگان شتافتند، انفجار دوم حوالی ساعت ۳:۲۰ به وقوع پیوست. وحیدی گفت که بیشترین تلفات را انفجار دوم وارد کرده است.

مقام‌های ایران وضعیت شماری از زخمی شدگان این رویداد را وخیم خوانده و گفته اند که احتمال افزایش شمار کشته شدگان وجود دارد.

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته است، اما محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور ایران، در پیام تسلیت و همدردی به آسیب دیدگان این رویداد، اسراییل را مسوول قلمداد کرده است. مقام‌های اسراییلی تا کنون در پیوند به این رویداد تبصره‌ای نکرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG