لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات نظامیان اوکراینی در خاک روسیه؛ مقام‌های روسی هزاران نفر را تخلیه کردند


تخلیه شهروندان روسی از منطقه کورسک
تخلیه شهروندان روسی از منطقه کورسک

ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین روز شنبه ۱۰ اگست (۲۰ اسد) برای نخستین بار اذغان کرد که نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک روسیه می‌جنگند و افزود که این عملیات بخشی از تلاش کیف برای بازگرداندن عدالت پس از تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ است.

در همین حال روسیه روز شنبه اعلام کرد که ده‌ها هزار نفر را از منطقه مرزی خود تخلیه کرده و یک "عملیات ضد تروریستی" را برای مهار کردن تهاجم بزرگ اوکراینی‌ها، آغاز کرده است.

نیروهای اوکراینی صبح روز سه شنبه به منطقه کورسک روسیه هجوم بردند که تاکنون بزرگترین واین حمله موفق‌ترین حمله کیف در درگیری‌های دو ونیم سال گذشته خوانده شده است.

بر اساس گزارش‌ها نیروهای این کشور چندین کیلومتر در خاک روسیه پیشروی کرده‌ اند، هرچند هیچ‌ یک از طرفین جزییات دقیقی در مورد ارایه نکرده‌ اند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک مقام وزارت حالات اضطرار منطقه نگاشته، که گفته است: "بیش از ۷۶ هزار نفر به طور موقت به مکان‌های امن منتقل شده‌ اند."

زیلینسکی در سخنرانی شبانه خود گفت که در مورد عملیات با الکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد اوکراینی صحبت کرده است.

او گفت: "امروز چندین گزارش از فرمانده ارشد سیرسکی در مورد خط مقدم و اقدامات ما برای پیشبرد جنگ به قلمرو متجاوزان دریافت کردم."

زیلینسکی افزود: "من از همه قطعات نیروهای دفاعی سپاسگذارم که ثابت می‌کنند اوکراین واقعاً می تواند عدالت را بازگرداند و فشار لازم را بر متجاوز وارد کند."

زیلینسکی پیش از این در مورد عملیات نظامی در خاک روسیه به صراحت صحبت نکرده بود، اما از توانایی اردوی این کشور برای "غافلگیر کردن دشمن" ستایش کرده و از آنها برای اسیر کردن سربازان روسی برای استفاده در مذاکرات آینده تشکری کرده بود.

روسیه نیز حملات خود را در منطقه مرزی "سومی" افزایش داده که باعث تخلیه جمعی در این منطقه شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG