لینک های دسترسی

Breaking News

زیلنسکی: تعلل امریکا برای کمک به اوکراین 'رویاهای پوتین' را برآورده می‌کند


ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین
ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز دوشنبه ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) در جریان سخنرانی‌اش در شهر واشنگتن دی‌سی بار دیگر خواهان کمک‌های دوامدارنظامی ایالات متحده شد تا در مقابل تهاجم نظامی روسیه مبارزه کند.

زیلینسکی در این سخنرانی همچنین هشدار داد که عدم حمایت از کشورش برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه "رویاهای" کرملین را برای شکست دموکراسی در اروپا به واقعیت تبدیل می‌کند.

زیلینسکی که در پوهنتون دفاع ملی در میان شماری از افسران امریکایی گفت که اوکراین نه تنها برای موجودیت خود، بلکه برای دفاع از آزادی‌ها در سراسر اروپا مبارزه می‌کند.

این اظهارات زیلینسکی پس از آن بیان شد که سناتوران جمهوری‌خواه کانگرس ایالات متحده به تاریخ ششم دسمبر در جریان یک رای‌گیری، مانع تصویب بستهٔ کمکی ۱۰۶ میلیارد دالری شدند که مساعدت برای اوکراین و اسراییل نیز در آن شامل بود.

رییس جمهور اوکراین با اشاره به این رای‌گیری در کانگرس ایالات متحده گفت که سیاستمداران ''نباید به سربازان خیانت'' کنند و افزود که کاهش کمک‌های نظامی واشنگتن برای کیف، موجب خشنودی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، شده است.

زیلینسکی تاکید کرد که تاخیر در کمک‌های نظامی ایالات متحده برای اوکراین، رویاهای پوتین و ''دسته‌ بیمار'' وی را به حقیقت مبدل می‌کند‌. رییس جمهور اوکراین خطاب به افسران ایالات متحده گفت: ''شما می‌تواند روی اوکراین حساب کنید و ما امیدوا استیم که بتوانیم روی شما حساب کنیم. پوتین باید ببازد."

در همین حال، مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده، روز دوشنبه در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است که امریکا باید برای اوکراین تسلیحات فراهم کند تا روسیه را شکست بدهد.

پمپیو در این پیام نوشته است: ''اگر اوکراین بازنده شود، هزینهٔ آن برای امریکا به مراتب بزرگتر از کمکی است که ما برای اوکراین می‌دهیم. کم هزینه ترین راه برای جلو رفتن این است که تسلیحات مورد نیاز اوکراین را فراهم کنیم تا برنده شود و جنگ پایان یابد."

قرار است زیلنسکی روز سه شنبه ۱۲ دسمبر با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در قصر سفید و به تعقیب آن، با رهبران هر دو حزب -دموکرات و جمهوری‌خواه- در کانگرس ملاقات کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفته است که سفر زیلینسکی به امریکا در ''یک زمان حساس'' صورت گرفته و بایدن بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای تامین کمک‌های لازم برای اوکراین پابند است تا کیف قادر به اخراج نیروهای روسیه از آن کشور شود.

اختلاف بر سر تامین مالی نشانه‌ای رو به افزایش تزلزل حمایت غرب از اوکراین را برجسته می کند، به ویژه در شرایطی که عملیات ضد حمله کیف در مقابل نیروهای روسیه تضعیف شده و نیروهای پوتین در صدد پیشرفت بیشتر اند.

اوکراین به حمایت میلیارد‌ها دالر تسلیحات کشور‌های غربی در بیش از یک سال گذشته عملیات ضد حمله را بر ضد نیروهای روسیه راه اندازی کرده، اما این عملیات موجب تغییرات اندک در خطوط مقدم جبهه شده و در عین حال، حملات روسیه در خط مقدم جبهه تشدید یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG