افغانستان: 'یک سوم' تلفات غیرنظامیان در ۲۰۱۸ کودکان بودند

سازمان دیدبان حقوق بشر در یک گزارش تازه گفته است که یک سوم غیرنظامیانی که در جریان سال ۲۰۱۸ در خشونت‌های افغانستان کشته و یا زخمی شدند، کودکان بودند.

این سازمان در گزارش سالانۀ خود نوشته که در خشونت‌های سال ۲۰۱۸ در افغانستان، بیش از ده هزار غیرنظامی کشته و زخمی شد.

پتریشیا گوسمن، از مقامات دیدبان حقوق بشر می‌گوید "ناکامی‌های دوامدار دولت، بی‌توجهی شورشیان به غیرنظامیان، و استراتیژی پیش‌پا بینانۀ امریکا و سایر کشورهای تمویل‌کننده، پیامدهای فاجعه‌باری برای افغانستان داشته است."

خانم گوسمن افزوده "تسریع روند گفتگوهای صلح در سال ۲۰۱۹، احتمالا وابسته به این باشد که جناح‌های درگیر در جنگ چقدر می‌توانند حفاظت از غیرنظامیان و حقوق بشر را به اولویت کاری خود تبدیل کنند."

گزارش دیدبان حقوق بشر، مشخصا به گروه داعش اشاره کرده و نوشته که جنگجویان این گروه در سال ۲۰۱۸، حملات خود را در شهرهای افغانستان شدت بخشیده و عمدتا جمعیت شیعه‌مذهب را هدف قرار داد. این گزارش هم‌چنین افزوده که حملات بی‌رویۀ طالبان نیز، باعث کشته و زخمی شدن صدها غیرنظامی شد.

براساس آمار این گزارش، حملات هوایی نیروهای امریکایی و افغان، منجر به کشته و زخمی‌شدن بیش از ۶۰۰ غیرنظامی شده که حدود ۶۰ درصد آن زنان و کودکان بودند. گزارش انتقاد کرده که هیچ تحقیقات همه‌جانبه در مورد این حملات هوایی انجام نشده است.

این گزارش در عین حال خاطر نشان کرده که ناامنی در افغانستان، باعث بی‌جا شدن تعداد قابل ملاحظه‌ای از مردم شده و نیز تعداد زیادی از شاگردان مجبور به ترک مکتب شده اند که ۶۰ درصد آن دختران هستند.

خانم گوسمن می‌گوید "تلاش برای آوردن ثبات در افغانستان، در حالی که هیچ توجهی به فساد و بدرفتاری‌های سیستماتیک صورت نمی‌گیرد، نشانی از ناکامی دولت افغانستان، تمویل‌کنندگان و نیروهای بین‌المللی است."

این گزارش، وضعیت حقوق بشری را در بیش از ۱۰۰ کشور جهان در سال ۲۰۱۸ بررسی کرده است.