مقام طالبان: تا ماه حمل در مورد رفتن دختران به مکاتب و پوهنتون‌ها تصمیم گرفته می‌شود

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان ابراز امیدواری کرده است که تا ماه حمل سال آیندهٔ هجری خورشیدی، دروازه‌های پوهنتون‌ها و مکاتب به روی دختران افغان بازگشایی شود.

دلاور در صحبت با تلویزیون طلوع گفته است که دختران دانش‌آموز و دانشجو با رعایت حجاب اسلامی اجازهٔ حضور در مراکز آموزشی و تحصیلی را خواهند یافت.

او گفت: "تا ماه حمل ان‌شاءالله تصمیمی گرفته خواهد شد که مطابق با شریعت اسلامی بوده و نیز با عنعنات کشور مطابقت داشته باشد، تصمیم هم در مورد لیسه‌ها، هم در مورد [مکاتب] ابتداییه و هم در مورد پوهنتون‌ها اتخاذ خواهد شد."

وزارت تحصیلات عالی طالبان یک هفته قبل با فرستادن مکتوبی عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" دستور داد که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است، اقدامی که واکنش‌های گسترده را هم در داخل افغانستان و هم در سطح جهان بر انگیخت.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان چند روز پس از صدور این امر در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان که از سوی طالبان اداره می‌شود "بی‌حجابی، سفر بدون محرم شرعی، منکرات، فعالیت‌ خوابگاه‌های دختران و صنوف مختلط درسی دختران و پسران" را به عنوان دلایل تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها مطرح کرد.

سپس، ندیم در یک سخنرانی که ویدیوی آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، گفت که دین اسلام مهم‌تر از مصالح ملی،‌ توسعه و تمدن جامعه است.

با این حال، شهاب‌الدین دلاور گفته است که دستور طالبان در بارهٔ انسداد مکاتب و پوهنتون‌ها موقتی است.

طالبان در آغاز سال تعلیمی خورشیدی به دختران بالاتر از صنف ششم اجازهٔ رفتن به مکتب را ندادند و در آن زمان نیز استدلال کردند که این تصمیم موقتی است، اما تا کنون این گروه در مورد بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران تصمیم نگرفته است.

مقام‌های طالبان همواره تاکید کرده اند که به زنان در چارچوب آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی و رسوم و عنعنات افغانی اجازهٔ حضور در مراکز آموزشی و تحصیلی داده خواهد شد، اما هیچگاهی مشخص نکرده اند که تفسیر دقیق شان از رسوم و عنعنات افغانی چیست.

تصامیم طالبان در مورد سلب حق آموزش و کار زنان و دختران و نیز ممانعت از حضور زنان در پارک‌های تفریحی، حضور آنان در کلب‌های ورزشی و ممانعت از رفتن زنان به حمام‌های عمومی، با واکنش گستردهٔ بین‌المللی روبرو شده است.

سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای کمک کننده به افغانستان هشدار داده اند که این اقدامات طالبان روند کمک رسانی به افغانستان و افغان‌های نیازمند را به شدت متاثر خواهد کرد.