یک عضو گارد ملی امریکا در پیوند به نشر اسناد محرم دولتی بازداشت شد

مقامات امنیتی در امریکا امروز ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) گفتند که یک عضو نیروی هوایی گار ملی را به ظن افشای اسناد محرم و حساس دولتی، به شمول معلومات حساس در مورد جنگ اوکراین، بازداشت کردند.

میریک گارلند، وزیر عدلیهٔ ایالات متحده اعلام کرد که این بازداشت در ارتباط به تحقیقات پیرامون "بیرون کشیدن، نگهداشتن و انتقال" معلومات محرم دفاع ملی صورت گرفته است.

گارلند فرد مظنون را جک تکسیرا معرفی کرد که بر اساس گزارش‌ها ۲۱ سال سن دارد و ظاهراً رهبر یک گروپ مکالمات آنلاین است، جاییکه برای بار نخست اسناد محرم از آن فاش شد.وزیر عدلیهٔ امریکا تایید کرد که تکسیرا کارمند نیروی هوایی گارد ملی است و او امروز بدون سر و صدا از سوی نیروهای بیروی تحقیقات فدرال (FBI) در ایالت ماساچوستس بازداشت شد.

قرار است این عضو گارد ملی در محکمهٔ ابتدایی ماساچوستس حضور یابد.

پیش از این، واشنگتن پوست گزارش داده بود که یک مردی که در یک پایگاه نظامی کار می‌کرد، صدها صفحه از اسناد محرم را در رسانه‌های اجتماعی نشر کرده است. پس از آن رسانه‌‌های دیگر امریکایی نیز در این مورد گزارش دادند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید امریکا: افشای اسناد سری خطر امنیتی جدی برای ایالات متحده است

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، مدارک دیجیتلی اشاره می‌کند که تکسیرا رهبر یک گروپ مکالمات آنلاین به نام (Thug Shaker Central) است.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته بود که در مورد افشای این اسناد نگران است، اما به گفتهٔ او جامعهٔ استخباراتی و وزارت عدلیهٔ امریکا به شناسایی منبع این افشاسازی نزدیک شده اند.

در این گروپ مکالمات آنلاین ۲۴ نفر شامل اند، به شمول چند نفر از اوکراین و روسیه و همهٔ آنان علایق مشترک به تفنگ و تجهیزات نظامی دارند.

بر اساس گزارش واشنگتن پوست، تکسیرا که به نام (OG) در این گروپ فعالیت داشت، نخست به دیگر اعضای گروپ گفته بود که در یک محلی کار می‌کند که در آنجا استفاده از تلیفون‌های دستی و سایر وسایل برقی منع است.

او سپس برخی از مواد اسناد محرم را در این گروپ می‌نوشت و سپس تصاویر آنرا با اعضای گروپ شریک ساخت و از آنان خواست تا آنرا با دیگران شریک نسازند.

بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده در صدد حذف این اسناد از انترنت است.