دو انفجار در سوریه هشت کشته برجا گذاشت

شهر منبج در گذشته پایگاه گروه دولت اسلامی بود و حالا این منطقه در کنترول شورای نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت ایالات متحده بر خوردار است، قرار دارد.

دیدبان حقوق بشر سوری مستقر در بریتانیا روز یکشنبه نهم جولای (۱۸ سرطان) گفت که دو انفجار جداگانۀ دو موتر مملو از مواد انفجاری در شمال سوریه، به شمول سه کودک، هشت کشته برجا گذاشت.

مردم محل به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که انفجار نخست در یک ورکشاپ موتر در شاوا، قریه‌ای در نزدیکی مرز ترکیه رخ داد، ساحه‌ای که تحت کنترول جنگجویان طرفدار انقره است.

دیدبان حقوق بشر سوری مستقر در بریتانیا گفته است که در این انفجار پنج غیرنظامی، به شمول سه کودک، کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

شمال سوریه که در کنترول جنگجویان طرفدار ترکیه و نیروهای نیابتی سوریه قرار دارد، همواره شاهد حملات مرگبار بوده است. گروه‌های متخاصم در این مناطق علاوه بر درگیری مستقیم، یک دگیر را هدف حملات بمی نیز قرار می‌دهند.

در انفجار دومی که مواد انفجاری در داخل یک موتر جا به جا شده بود، سه جنگجو وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه که رهبری آن را کرد‌ها بر عهده دارد، کشته شدند. بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوری، این انفجار در شهر منبج رخ داد.

شهر منبج در گذشته پایگاه گروه دولت اسلامی (داعش) بود و حالا در کنترول شورای نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت ایالات متحده بر خوردار است، قرار دارد.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت این بم‌گذاری‌ها را بر عهده نگرفته است.

جنگ سوریه پس از آن در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد که حکومت بشارالاسد، رییس جمهور آن کشور، تظاهرات مسالمت‌آمیز ضد حکومتی را با خشونت سرکوب کرد.

منازعهٔ سوریه حالا پیچیده شده است. در جنگ داخلی سوریه که قدرت‌های خارجی را نیز به خود کشاند،‌ بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند و میلیون‌ها نفر دیگر یا در داخل آن کشور آواره شده اند و یا مجبور به ترک کشور شان شدند. در جنگ سوریه، زیربنا‌ها و صنعت آن کشور نیز ضربهٔ شدید را متحمل شده است.