ایران جت های آموزشی را از روسیه دریافت کرده است

رسانه‌های محلی ایران روز شنبه دوم سپتمبر (۱۱ سنبله)‌ گزارش دادند که نیروی هوایی ایران شماری از جت‌های آموزشی جنگی پیشرفته روسیه را برای "بهبود آموزش و توانایی نظامی نیروی هوایی" دریافت کرده است.

تسنیم، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که شماری از جت‌های آموزشی‌جنگی نوع یاک ۱۳۰ به پایگاه هوایی هوایی شهید بابایی اصفهان در مرکز ایران پیوست.

این خبرگزاری از قول ادارهٔ روابط عامه نظامیان ایران گزارش داده است که جت‌های آموزشی‌جنگی بخشی از توافق تسلیحاتی است که با فدراتیف روسیه صورت گرفته است.

روسیه و ایران هر دو زیر تعزیرات بین المللی قرار دارند، تعزیراتی که ارتباطات تجارتی مسکو تهران را محدود کرده است، اما این دو کشور در یک سال گذشته روابط‌شان را در عرصه‌های مختلف از جمله همکاری‌های نظامی تقویت کرده اند.

ایران در ماه مارچ سال روان میلادی اعلام کرد که با روسیه توافق کرده است تا جت‌های جنگی نوع سو-۳۵، هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها و طیاره‌های آموزشی جنگی یاک ۱۳۰ را به ارزش میلیارد‌ها دالر از روسیه خریداری کند.

این توافق در حالی صورت گرفته است که اوکراین و بسیاری از متحدین غربی آن تهران را به فراهم‌آوری تسلیحات برای روسیه متهم کرده است که مسکو از آن در اوکراین استفاده می‌کند. اما تهران به کرات این اتهامات را رد کرده است.

ایالات متحده در ماه می ۲۰۲۳ اعلام کرد که ایران و روسیه مشاکت دفاعی خود را به طور بی‌سابقه گسترش داده اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفلید، در آن زمان گفته بود که ایران از آگست سال گذشته بیش از ۴۰۰ طیارهٔ بی‌سرنشین را به روسیه تحویل داده است.

کربی همچنین گفته است که تهران تلاش می‌کند تا هلیکوپتر‌های تهاجمی، سیستم رادار و طیاره‌های یاک ۱۳۰ را از روسیه خریداری کند.

ایران در حال حاضر، عمدتاً جت‌های میگ و سوخوی ساخت روسیه را در اختیار دارد که قدمت آن‌ها به دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق بر می‌گردد. علاوه بر آن،‌تهران شماری از طیاره‌های ساخت چین از جمله اف-۷ را در اختیار دارد.

ایران همچنین شماری از جت‌های اف-۴ و اف-۵ ساخت امریکا را در اختیار دارد که قدمت آن به قبل از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ باز می گردد.