لینک های دسترسی

Breaking News

سپاه پاسداران ایران تمرینات نظامی را در خلیج فارس به راه انداختند


رسانه‌های دولتی ایران گفته اند که سپاه پاسداران ایران تمرینات نظامی بحری را روز چهارشنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در نزدیکی جزایر استراتیژیک خلیج فارس که تحت کنترول ایران است، اما امارات متحده عربی ادعای مالکیت آن را دارد، آغاز کرد.

این تمرینات پس از آن آغاز شد که ایالات متحده به منظور جلوگیری از توقف کشتی‌های تجارتی توسط ایران در تنگه هرمز، کشتی و جت‌های جنگی را به حوزهٔ‌ خلیج فارس اعزام کرد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که این "رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" صبح چهارشنبه برای دفاع از جزایر ایرانی در خلیج فارس آغاز شد. هنوز مشخص نیست که این تمرینات چقدر طول خواهد کشید.

به گفتهٔ ایرنا این تمرینات نظامی با نام "سردار شهید اسحاق دارا " و با هدف "نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی رزمی نیروی دریایی سپاه در صیانت از امنیت خلیج فارس و جزایر ایرانی" راه اندازی شده است.

ایرنا به نقل از علی عظمایی، فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر نیروی بحری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که این تمرینان نظامی "در جزیره ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک برگزار شد".

این سه جزیره واقع در نزدیکی تنگه هرمز برای دهه‌ها منبع اختلاف بین امارات متحدهٔ عرب و ایران بوده است.

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی بحری سپاه پاسداران روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری این تمرینات نظامی گفت: "جزایر خلیج فارس نگین درخشانی هستند که تا ابد بر تارک آب و خاک میهن اسلامی ما می درخشند...جزایر خلیج فارس، ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و ما فرزندان این ملت غیور موظف هستیم از نوامیس خود دفاع کنیم."

فرمانده نیروی بحری سپاه تصریح کرد: "امنیت منطقه‌ خلیج‌ فارس منفعت مشترک کشورهای خلیج‌ فارس است. ما کشورهای خلیج‌ فارس منافع مشترکی داریم، ما با هم برادر و همسایه‌ایم، امنیت اینجا به نفع همۀ ما است. اگر خلیج فارس که سرشار از منابع غنی انرژی است، امن باشد، همه‌ ما و حتا همه جهان از ثمرات این امنیت بهره مند می شوند. "

ماه گذشته، ایران سفیر روسیه در تهران را در اعتراض به بیانیه مشترک امارات متحدهٔ عرب و مسکو که ادعای تهران بر جزایر سه گانه را به چالش می‌کشید، احضار کرد.

ایرنا همچنان گفته است که در این تمرینات نظامی برای نخستین بار سیستم میزایل کروز قدیر و میزایل بالستیک فتح ۳۶۰ مجهز به هوش مصنوعی رونمایی و به نیروی بحری ایران تحویل داده خواهد شد.

وزارت دفاع ایالات متحده به تاریخ ۱۷ جولای اعلام کرد که امریکا کشتی‌ و جت‌های جنگی اف-۳۵ و اف-۱۶ را در شرق میانه مستقر می‌کند تا در برابر ضبط کشتی‌ها توسط ایران،‌ مقابله کند.

این اقدام پنتاگون پس از آن روی دست گرفته شد که نیروهای بحری ایران در اوایل ماه جولای تلاش کردند تا دو کشتی‌ تجارتی را در نزدیکی تنگهٔ هرمز و خلیج عمان متوقف کنند و به سمت یکی این کشتی‌ها گلوله‌باری نیز کردند.

نیروهای بحری ایالات متحده گفته اند که ایران تنها در دو سال گذشته دست‌کم پنج کشتی تجارتی را توقیف کرده و بیش از ۱۲ بار برای کشتی‌های تجارتی مزاحمت خلق کرده است. اکثر این رویداد‌ها در اطراف تنگه‌ هرمز صورت گرفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG