لوی درستیز پاکستان: تا 'پایان منطقی تروریزم' مبارزه می‌کنیم

جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان

جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان در گفتگو با مراکز پژوهشی امریکایی گفت که حفظ امنیت جهان و منطقه ضروری است و کشورش تا پایان منطقی تروریزم به مبارزۀ خود ادامه خواهد داد.

او ناوقت چهارشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) در نشستی دربارۀ دیدگاه پاکستان در قبال امنیت منطقه‌ای، تروریزم و ثبات استراتیژیک در جنوب آسیا صحبت کرد.

بر اساس اعلامیۀ دفتر روابط عامۀ اردوی پاکستان، منیر در این نشست به ارزش منطقه‌ای پاکستان پرداخت.

عاصم منیر به تاریخ ۱۹ دسمبر به ایالات متحده سفر کرد و از آن زمان تاکنون با مقامات ملکی و نظامی این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

کارشناسان می‌گویند که جنرال عاصم منیر در تلاش است تا مقامات امنیتی و دفاعی ایالات متحده را متقاعد کند که گروه‌های مسلح مانند تحریک طالبان پاکستان و دولت اسلامی خراسان (داعش) نه تنها تهدیدی برای پاکستان است، بلکه منافع امریکا و جهان را نیز تهدید می‌کنند.

پاکستان در دو دهه گذشته با شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان دست و پنجه نرم کرده است، اما مقامات پاکستانی ادعا می‌کنند که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، این گروه مسلح حملات تروریستی خود را افزایش داده است.

حکومت طالبان قبل بر این گفته بود که مساله ناامنی‌های پاکستان موضوع داخلی آن کشور است و نباید بار ملامتی آن به دوش افغانستان انداخته شود.

در این حال، منیر اکرم، نمایندۀ دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد روز گذشته در نشست شورای امنیت ملل متحد که در مورد بررسی وضعیت افغانستان برگزار شده بود، گفت که تحریک طالبان پاکستان برای انجام حملات بیرون مرزی علیه پوسته‌های مرزی پاکستان و سایر تاسیسات اختیار آزاد داده شده است.

او گفت: "ما همچنین شواهد روشنی داریم که نشان می‌دهد تحریک طالبان پاکستان از طرف دشمن اصلی ما حمایت می‌شود".

اما منیر اکرم مشخص نکرد که "دشمن اصلی پاکستان" کیست و از کشوری نام نبرد.