خوشبینی باشندگان ولایت بلخ از تطبیق برنامه‌های آگاهی‌دهی در مورد پولیو

افغانستان و پاکستان تنها دو کشور جهان است که ویروس پولیو از کودکان آن قربانی می‌گیرد.

مسوولان صحت در ولایت بلخ می‌گویند که برنامه‌های بیشتری را برای از بین بردن ویروس فلج اطفال در مناطق روستایی این ولایت در نظر دارند.

آنان می‌گویند که اگرچه کمپاین‌های فلج اطفال امسال در ساحات شمالی افغانستان پیشرفت خوبی داشته و تمامی کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال واکسین شده اند، به گفتهٔ آنان رفع کامل این ویروس نیازمند همکاری بیشتر مردم است.

خیر محمد خیرخواه، سخنگوی ریاست صحت عامۀ ولایت بلخ به صدای امریکا گفت که برای افزایش آگاهی مردم در برابر ویروس پولیو، مبلغین بیشتری را در مناطق دورافتاده ولایت بلخ گماشته اند تا به افراد بی‌سواد یا کم سواد در مورد واکسین پولیو اطلاع رسانی کنند.

خیرخواه گفت که همکاری مردم با برنامه‌های تطبیق این واکسین نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

او گفت: "ما برای کسانی که در مورد پولیو آگاهی لازم ندارند، برنامه‌های آگاهی‌دهی را در نظر داریم که از طریق تیم‌های سیار، همکاران صحی، عالمان دین و حتا در بیشتر موارد در قسمت اجرای آن از ریاست حج اوقاف درخواست کمک می‌کنیم."

ذکریا رهنورد، متخصص امراض داخله و اطفال، از ریاست صحت عامۀ بلخ خواست تا برنامه‌های بیشتری را برای افزایش سطح آگاهی روستانشینان این ولایت روی دست گیرد.

او گفت: "تنها مراجع فعالی که می‌توانند پیام را به اذهان مردم برسانند مساجد اند، زیرا مردم بیشتر به سخنان ملا امام گوش می‌دهند. لذا درخواست ما از مسوولین این است که یک ورکشاپ آموزشی را که در آن موضوع پولیو مطرح شود و ملا امامان نیز در آن شرک کنند، به راه اندازند تا آنان در هنگام بازگشت به محلات خود، بتوانند از طریق منبر به شکل خوب اطلاع‌رسانی کنند."

رویدا قادری، باشندۀ ولایت بلخ، ضمن ترغیب خانواده‌ها به تطبیق واکسین پولیو به کودکان شان، از مسوولان صحی این ولایت می‌خواهد تا برای جلب اعتماد زنانی که سطح دانش شان در مورد ویروس پولیو پایین است، برنامه‌های بیشتر آگاهی‌دهی را تنظیم کنند.

پولیو یا فلج اطفال بیماری است که درمان ندارد، تنها دو قطره واکسین می‌تواند جان کودک را از معلولیت دایمی نجات دهد.