محاکمهٔ دپلومات سویدنی به اتهام 'جاسوسی به اسراییل' در ایران پایان یافت

یوهان فلودروس ۳۳ ساله که به اتهام جاسوسی به ایران در زندان به سر می‌برد

محاکمهٔ یوهان فلودروس، دپلومات سویدنی اتحادیه اروپا به اتهام "جاسوسی برای اسراییل" روز یکشنبه ۲۸ جنوری (هشتم دلو) در تهران، پایتخت ایران، پایان یافت.

بر اساس گزارش میزان، وبسایت قوه قضاییه ایران، سارنوال موظف این پرونده نگاشته است: ''اقدامات متهم در حوزه استخباراتی که به خارج از کشور منتقل کرده، بسیار گسترده بوده و با رژیم اشغالگر صهیونیستی ارتباط داشته است. بنابر گسترده بودن اقدامات و آثار سوء اقدامات متهم، طبق کیفرخواست صادره، تقاضای مجازات و صدور حکم اشد در خصوص نامبرده را دارم."

فلودروس به 'افساد فی‌الارض'' متهم شده است که یکی از جدی‌ترین جرایم ایران است و حداکثر مجازات آن اعدام می‌باشد. خبرگزاری میزان از قول قاضی گزارش داده است که متهم و وکلای مدافع وی یک هفته فرصت دارند تا دفاعیهٔ شان را به محکمه ارایه کنند.

این شهروند سویدنی به تاریخ ۱۷ اپریل سال ۲۰۲۲ زمانی در میدان هوایی تهران دستگیر شد که از یک سفر با دوستانش به ایران برگشت. محاکمهٔ فلودروس از دسمبر ۲۰۲۳ به اینسو ادامه داشته است. تا حالا تاریخ صدور حکم این دپلومات سویدنی مشخص نشده است.

سویدن و اتحادیهٔ اروپا به صورت مکرر خواهان آزادی فوری فلودروس شده‌ اند و ادعا می‌کنند که بازداشت وی در زندان اوین، جاییکه بسیاری از منتقدان حکومت ایران در حبس به سر می‌برند، "به طور مطلق هیچ توجیهی ندارد."

پیش از این سویدن به تاریخ ۱۷ جنوری سال روان میلادی شارژدافیر ایران را احضار کرد و خواهان آزادی شهروندان آن کشور شد که در ایران ''خودسرانه بازداشت'' شده اند.

روابط میان سویدن و ایران از سال ۲۰۱۹ به اینسو پس از آن پرتنش بوده است که حکومت سویدن،‌ حمید نوری،‌ یک مقام پیشین ایران را به خاطر ایفای نقش در اعدام‌های دسته جمعی و شکنجهٔ زندانیان سیاسی در دههٔ ۱۹۸۰ در ایران دستگیر کرد.

نوری، یکی از مقامات پیشین زندان ایران، در پروندهٔ کشتار بیش از۵۰۰۰ زندانی در سراسر ایران متهم است. حکومت ایران ظاهراََ این افراد را به خاطر انتقامجویی از حملات گروه مخالف مجاهدین خلق اعدام کرده است، گروهی که پس از پایان جنگ ایران و عراق-۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸- حملات را در ایران انجام داد.

حکومت‌ها، سازمان‌های حقوق بشر و خانواده‌های شهروندان خارجی بازداشت شده در ایران، تهران را به انجام "دپلوماسی گروگان گیری" متهم کرده اند.

در حال حاضر، چندین شهروند عضو اتحادیهٔ اروپا به شمول چهار شهروند فرانسه در زندان‌های ایران محبوس استند.

لویی آرنو، یک شهروند فرانسوی، در ماه نومبر سال گذشته به دلیل'' تبلیغ و به خطر انداختن امنیت ایران'' به پنج سال زندان محکوم شد.