لینک های دسترسی

Breaking News

سویدن از بازداشت یک شهروند آن کشور در ایران خبر داد


میدان آزادی تهران، پایتخت ایران
میدان آزادی تهران، پایتخت ایران

وزارت خارجهٔ سویدن روز دوشنبه ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) گفت که یک مرد سویدنی در اوایل ماه جنوری به اینسو در ایران در بازداشت به سر می‌برد، اما جزییاتی در مورد چگونگی بازداشت وی ارایه نکرد.

وزارت خارجهٔ سویدن با ارسال یک ایمیل به خبرگزاری رویترز گفت:‌ ''سفارت [سویدن] در تهران با مقامات محلی در تماس است. وزارت خارجهٔ [سویدن] با اقارب [شهروند سویدنی توقیف شده] در تماس است.''

مقامات ایران تا نشر این گزارش در مورد دستگیری و بازداشت این شهروند سویدنی تبصره نکرده اند.

روابط میان سویدن و ایران از سال ۲۰۱۹ به اینسو پس از آن پرتنش بوده است که حکومت سویدن،‌ حمید نوری،‌ یک مقام پیشین ایران را به خاطر ایفای نقش در اعدام‌های دسته جمعی و شکنجهٔ زندانیان سیاسی در دههٔ ۱۹۸۰ در ایران دستگیر کرد.

تهران در اواخر دسمبر ۲۰۲۴ اعلام کرد که در جستجوی آزادی این مقام پیشین ایرانی است که در سویدن به حبس ابد محکوم شده است.

پیش از آن، حکومت ایران در ماه دسمبر سال گذشته محاکمه یک شهروند سویدنی به نام یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا، را آغاز کرد؛ فلودروس از اپریل ۲۰۲۲ به اینسو در یکی از زندان‌های ایران در حبس به سر می‌برد.

بر اساس گزارش‌ها، فلودروس در ماه اپریل ۲۰۲۲ در حالی که با دوستانش برای یک سفر تفریحی به ایران رفته بود دستگیر و زندانی شد.

این مرد ۳۳ ساله سویدنی به جاسوسی برای اسراییل و ''فساد فی الارض" متهم است، جرایمی که مجازات آن در ایران مرگ است.

ناظران، بازداشت و پرونده‌ سازی برای فلودروس را با تلاش ایران برای بازگرداندن حمید نوری، از زندان در سویدن مرتبط می‌دانند.

اولف کریسترسون، صدراعظم سویدن، در ماه دسمبر سال گذشته خواهان آزادی فوری یوهان فلودروس شد.

حکومت‌ها و سازمان‌‌های غیرحکومتی بین‌المللی حکومت ایران را متهم می‌کنند که با بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی از آنان به عنوان ابزار اخاذی سیاسی در روابط خارجی استفاده می‌کند.

وزارت خارجه ایالات متحده به تازگی به شهروندان امریکایی دربارهٔ سفر به ایران هشدار داد و از آنان خواست تا به دلیل خطر تروریزم، ناآرامی‌های داخلی، آدم‌ربایی، و بازداشت‌های ''مستبدانه شهروندان امریکایی'' از سفر به ایران اجتناب کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG