انفجار بم در راهپیمایی انتخاباتی حامیان عمران خان در بلوچستان، جان چهار نفر را گرفت

شماری از نیروهای امنیتی پاکستان و مردم در محل انفجار بم واقع در منطقه‌ٔ سیبی ایالت بلوچستان

مقامات پاکستان روز سه‌شنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) گفتند که در اثر انفجار بم در یک راهپیمایی انتخاباتی حامیان حزب تحریک انصاف در ساحۀ سیبی ایالت بلوچستان کم از کم چهار نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

مقام‌های صحی گفته اند که وضعیت بسیاری از زخمیان این رویداد "وخیم'' است و احتمال می‌رود که شمار قربانیان این رویداد افزایش یابد.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت این حملهٔ مرگبار را برعهده نگرفته است. حزب تحریک انصاف عمران خان نیز تایید کرده است که حامیان این حزب آماج حمله قرار گرفته اند.

این حزب گفته است که یکی از نامزدهای حزب تحریک انصاف برای رسیدن به کرسی پارلمان پاکستان راهپیمایی انتخاباتی را برگزار کرده بود، انتخاباتی که قرار است به تاریخ هشتم فبروری سال روان میلادی در آن کشور برگزار شود.

این انفجار مرگبار در پی درگیری شدید دوشنبه شب بین نیروهای امنیتی و شورشیان جدایی طلب در سایر نقاط بلوچستان رخ داد.

مقامات ایالتی گزارش داده اند که درگیری شدید مسلحانه دوشنبه شب پس از آن رخ داد که افراد مسلح بر شهر مچ حمله کردند. افراد مسلح در پهلوی گلوله‌باری توسط سلاح خفیفه، چندین راکت را نیز بالای زندان مرکزی و مقر نیروهای شبه نظامی قوای سرحدی پرتاب کردند.

اردوی پاکستان با نشر اعلامیه‌ای اواخر روز سه‌شنبه به وقت محل گفت که نیروهای امنیتی به این حملهٔ‌ ''تروریستی'' پاسخ داده و حمله را خنثی کردند.

بر اساس این اعلامیه، در جریان درگیری نه مهاجم به شمول بم‌گذاران کشته شدند. در این حمله‌ چهار پرسونل امنیتی و دو غیرنظامی نیز کشته شده اند.

اردوی آزادی بخش بلوچستان که یک گروه جدایی طلب است، مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته و ادعا کرده که این حمله تلفات سنگین را بر نیروهای پاکستان وارد کرده است.

حکومت پاکستان از چندین دهه به اینسو درگیر نبرد با جدایی‌طلبان در بلوچستان است، ایالتی که از رهگذر منابع طبیعی سرشار است اما جمعیت آن فقیرترین بخش نفوس پاکستان را تشکیل می‌دهد.

بلوچ‌ها مدعی اند که از منابع نفت و گاز ایالت بلوچستان سهم منصفانه و بسنده به این ایالت داده نمی‌شود.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که سرکوب نظامی جدایی طلبان بلوچ در بلوچستان توام با ناپدیدشدن‌های اجباری و کشتارهای فراقانونی بلوچ‌ها بوده است.