امیدواری به رونق پروش ماهی در ولایت بلخ

Your browser doesn’t support HTML5

شماری ازمالکان فارم‌های پرورش ماهی در ولایت بلخ می گویند بارندگی امسال آنان را به رونق پرورش ماهی امیدوار ساخته است.

لعل محمد، یکی از فارم داران در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ می‌گوید که کار پرورش ماهی را حدود هفت سال پیش با ایجاد دو فارم ماهی در یک جریب زمین آغاز کرد و در این مدت با استفاده از این صنعت مخارج زندگی خانواده خود را تامین کرده است.

به گفتۀ او خشکسالی در سال های اخیر به تمامی دهقانان و فارم داران زیان رسانده بود، اما بارن‌های امسال آنان را نسبت به بلند رفتن سطح آب های زیر زمینی امیدوار ساخته است.

او به اشاره به اینکه رفع مشکل آب در ولایت بلخ موجب می‌شود تا آزمون‌های فرا روی پروش ماهی اندک شود، افزود که بیشتر مشتریان برای خرید ماهی به فارم مراجعه می‌کنند و در حال حاضر یک کیلو ماهی را از ۲۵۰ تا ۶۰۰ افغانی به فروش می رساند.

لعل محمد با ایجاد این فارم برای چهار تن نیز زمینه کار را فراهم ساخته است. عبدالکبیر یکی از کارگران این فارم پرورش ماهی است که در حدود یک سال است در این محل کار می‌کند و امیدوار است روزی تجارت خود را در این بخش آغاز کند. او به صدای امریکا گفت: "مدت یک سال است که اینجا کار می‌کنم و علاقه مند استم که زمینه مساعد شود و بخیر روزی کار خودم را آغاز کنم."

مالک این فارم، صنعت پرورش ماهی را بدیل مناسب کشت کوکنار دانسته و از حکومت طالبان و موسسات کمک کننده خواست که با پشتیبانی از فارم داران، صنعت ماهی پروری را در ولایت بلخ گسترش دهند.

بر اساس آمار ریاست زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان، در ولایت بلخ در حال حاضر حدود ۴۷ فارم پرورش ماهی فعال است.