گزارش وضعیت بشری افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد

شورای حقوق بشر ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشری در کشورهای جهان از ۱۸ جون تا ۱۲ جولای بحث خواهد کرد

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، امروز گزارش نهایی خود را در مورد وضعیت بشری در افغانستان به پنجاه‌وششمین نشست این شورا ارایه خواهد کرد.

نمایندگی افغانستان در مقر شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنیو روز سه شنبه ۱۸ (۲۹ جوزا) در مورد برگزاری این نشست نوشت: "ریچارد بنیت در نشست شورای حقوق بشر علاوه بر سخنرانی در مورد جنایات طالبان علیه زنان و دختران، یک گزارش قوی را نیز ارایه خواهد کرد."

این نمایندگی گفته است که در گزارش ریچارد بنیت در مورد وضعیت بشری در افغانستان، تصویری تلخ و غم‌انگیز در رابطه با تبعیض سیستماتیک طالبان علیه زنان و محرومیت زنان افغان از زندگی عمومی ترسیم شده است.

در پنجاه‌وششمین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد به شمول افغانستان بحث‌ها در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان از ۱۸ جون تا ۱۲ جولای ادامه خواهد یافت.

قرار است که در اجلاس افتتاحیه این نشست، ولکر ترک، کمیشنر عالی این شورا نیز گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان ارایه کند.

ریچارد بنیت، گزارشگر شورای حقوق بشر ملل متحد در ایکس نگاشته که قرار است امروز در این شورا، گزارشش را زیر نام "سیستم نهادینه شده تبعیض، جداسازی، بی‌احترامی به کرامت انسانی و محرومیت دختران و زنان از زندگی عمومی" شریک سازد.

هیدر بار، مسوول بخش حقوق بشر و زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر نیز گفته است که ریچارد بنیت امروز گزارش مهم خود را در مورد نقض تکان دهنده و فزاینده حقوق زنان و دختران توسط طالبان نشر خواهد کرد.

بار به نقل از بنیت نوشته است که سازمان ملل متحد برای به دست آوردن رضایت طالبان حتا به سخنان گزارشگر ویژه خود گوش نمی‌دهد.

پیش از این نیز بار به تاریخ ۱۱ جون (۲۲ جوزا) گفته بود که گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، در گزارشش قویاً از طالبان می‌خواهد که در قبال "جنایات خود علیه زنان و دختران" پاسخگو باشند.

به باور بار، وضعیت افغانستان جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان است و به طور پیوسته در حال بدتر شدن است.

او گفته است: "طالبان همچنان به صدور دستورات توهین‌آمیز ادامه می‌دهند و اجرای دستورات موجود را تشدید می‌کنند. در ماه مارچ، طالبان دستوری صادر کردند که زنان را به دلیل اصطلاح جرایم اخلاقی، مانند رابطه جنسی خارج از ازدواج و فرار از منزل - اغلب برای فرار از خشونت خانگی - سنگسار می‌کنند."

همچنان به گفتۀ بار، ریچارد بنیت، از کشورها خواسته است که در محکمۀ بین‌المللی عدالت در رابطه با نقض کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان توسط طالبان طرح دعوا راه‌اندازی کنند و از محکمۀ بین‌المللی جرایم در بررسی جنایات طالبان، به شمول جنایت آزار جنسی حمایت کنند.

حکومت طالبان در نزدیک به سه سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان وضع کرده اند، از ممنوعیت آموزش و کار گرفته تا تفریح، ورزش و آرایش زنان.

پیش از این، بارها ملل متحد و کشورهای غربی از طالبان خواستند که محدودیت‌های وضع شده بر حقوق زنان و دختران افغان را لغو کنند، اما این گروه نه تنها به این خواست‌ها گردن ننهاده، بلکه همواره گفته اند که حقوق زنان و دختران در افغانستان بر اساس شریعت اسلام تامین است و نیز محدودیت بر کار و آموزش زنان و دختران را "موضوع داخلی" افغانستان عنوان کرده اند.