لینک های دسترسی

Breaking News

زنان معترض: عید واقعی زمانی است که عدالت اجتماعی تامین شود


آرشیف
آرشیف

شماری از جریان‌های اعتراضی زنان می‌گویند که عید قربان در حالی در افغانستان تجلیل می‌شود که طالبان حقوق زنان را نقض کرده و عدالت اجتماعی در این کشور تامین نیست.

مریم معروف آروین، رییس جنبش شنبه‌های ارغوانی در یک پیام ویدیویی گفته است که عید واقعی زمانی است که افغانستان آزاد و مترقی باشد، عدالت اجتماعی در آن تامین باشد و هیچ شهروند افغان به دلیل جنسیت، زبان، قوم و مذهب مورد کشتار، سرکوب و تبعیض قرار نگیرد.

هیت رهبری اجماع بین‌المللی زنان افغانستان در خارج، نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که عید در وضعیتی تجلیل می‌شود که هنوز طالبان برای اعاده حقوق زنان به خصوص بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها، هیچ اقدامی نکرده است.

در اعلامیه آمده است: "وضعیت سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی کشور در حالت بحران به سر می‌برد، مهاجرت از کشور بنا بر بیکاری ، فقر و تنگدستی ، وحشت و دهشت روزافزون است."

صحرا کریمی، سینماگر افغان نیز در ایکس نگاشته است در کشوری که هر روز آرزوها و رویاهای دختران و زنان آن نابود می‌شود، سربریدن چندهزار مواشی تبریک گفتن ندارد.

او گفته است: "در سرزمینی که در آن در کنج کنج‌اش به انسانی، به زنی، به دختری آشکارا هر روز و هر ساعت و هر لحظه ظلم می‌شود، هیچ عبادت، هیچ نذر و نیاز و عید و سرور عیدی معنا ندارد."

لیلا فروغ محمدی، فعال حقوق زن نیز در ایکس نگاشته است: "عید من آن روزی است، که مردم کشورم آزاد و طالبان تروریست به تاریخ پیوسته باشد."

نشست سوم دوحه

هیت رهبری اجماع بین‌المللی زنان افغانستان در خارج با اشاره به اینکه طالبان هنوز مشروعیت داخلی و جهانی را به دست نیاورده، گفته است که جامعه جهانی در قبال حل مسایل سیاسی افغانستان تلاش می‌کند.

اعضای این جریان گفته اند: "عنقریب دور سوم نشست ملل متحد در مورد راه بیرون رفت افغانستان از بحران در دوحه بر گزار می‌گردد، نگرانی‌های مردم در مورد پیامدهای این نشست با درک وضعیت ناهنجار منطقه و جهان وجود دارد."

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

به گفتۀ مقامات این سازمان، هدف نشست دوحه افزایش تعامل جامعه بین‌المللی با طالبان و به طور کل با افغانستان ''به شیوه منسجم تر، هماهنگ تر و ساختارمندتر'' است.

حلیمه پژواک، فعال حقوق زنان با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت در حالی که طالبان یک گروه سرکوب‌گر و ناقض حقوق بشر است، از سوی یک نهاد معتبر همچون ملل متحد در نشست دوحه دعوت می‌شود که خلاف موازین و میثاق‌های بین‌المللی است.

او افزود: "ما زنان افغانستان از سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق مردمی خواستار این استیم که دست از معامله و مذاکره با طالبان بردارند و به خواست‌های مشروع مردم افغانستان به خصوص زنان لبیک بگویند و در کنار زنان افغانستان بایستند."

این در حالی است که طالبان نشست سوم نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان به میزبانی ملل متحد را در دوحه پایتخت قطر، به نفع افغانستان خوانده و از اشتراک هیات این گروه در آن خبر داده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG