چرا ایران در مورد سوقصد به جان ترمپ سکوت کرده است؟

امیر‌علی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و کسیکه سال گذشته ترمپ را تهدید به مرگ کرد

مقامات ایران تا سه روز پس از سوقصد به جان دونالد ترمپ، مردی که آنان از مدت‌ها به اینسو دشمن خود می‌پندارند، اظهار نظر نکرده‌اند.

رسانه‌های دولتی ایران تنها مقالاتی را در مورد جزییات سوقصد به جان رییس جمهور پیشین امریکا در گردهمایی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا منتشر کرده‌اند.

این رسانه‌ها تصاویری پس از حمله را منتشر کرده و تیوری توطیه مطرح کرده‌اند که آیا این حمله واقعی بوده و یا به منظور تقویت مبارازات انتخاباتی ترمپ،‌ صحنه‌آرایی شده است.‌

ایران پس از آنکه ترمپ قصر سفید را ترک کرد، بار‌ها تعهد کرده که انتقام کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، را خواهد گرفت. سلیمانی به تاریخ سوم جنوری ۲۰۲۰ میلادی به دستور ترمپ در نزدیکی میدان هوایی بغداد در حمله‌ٔ طیاره بی سرنشین ایالات متحده کشته شد.

ترمپ در آن زمان گفته بود که کشتن سلیمانی بخشی از کمپاین ''فشار حداکثری'' بر ضد فعالیت‌های هسته‌ای و سایر فعالیت‌های مخرب ایران بود.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، یکی از مقامات ارشد ایران است که به صورت مستقیم ترمپ را تهدید به انتقامجویی کرده است.

این جنرال ایران در فبروری ۲۰۲۳ هشدار داد که کشورش به خاطر کشتن قاسم سلیمانی، هنوز هم در صدد انتقامجویی و کشتن دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، و مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ پیشین امریکا، است. او در فبروری سال گذشته به تلویزیون دولتی ایران گفت: '' ما در صدد کشتن ترمپ هستیم" تا انتقام سلیمانی را بگیریم.

این نظامی ایران همچنین در آن زمان گفت: "امیدواریم که بتوانیم ترمپ، پمپیو، [جنرال کنت] مک کینزی و فرماندهان نظامی که دستور کشتن سلیمانی را صادر کردند، بکشیم."

چند روز پس از کشته شدن سلیمانی، ایران در یک اقدام تلافی‌جویانه حملۀ میزایلی را بر یک پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق انجام داد. در این حمله هیچ کسی کشته نشد، اما واشنگتن گفت که ده‌ها نفر در اثر این حملات میزایلی آسیب مغزی دیدند.

تا حالا هیچ نشانه‌‌ای وجود ندارد که نشاندهنده دخالت ایران در گلوله‌باری روز شنبه بر گردهمایی ترمپ باشد. مقامات ایالات فقط از یک مظنون- توماس متیو کروکس ۲۰ ساله، نام برده‌اند، مردی که توسط یک تک تیر انداز اداره خدمات مخفی امریکا در محل رویداد کشته شد.‌

تلویزیون سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه گزارش داد که اداره خدمات مخفی ایالات متحده ''در هفته‌های اخیر'' در پاسخ به ادعای دسیسۀ ترور مقامات ایالات متحده، شمار پرسونل امنیتی را در اطراف ترمپ افزایش داد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این معلومات-دسیسه ترور مقامات امریکایی توسط ایران- از یک"منبع انسانی'' ناشناس به دست آمده است.

روزنامه‌های واشنگتن پست و نیویارک تایمز نیز به استناد مقام‌های ایالات متحده که نام‌ شان ذکر نشده، در مورد ادعای دسیسه تهدید ایران گزارش شان را منتشر کرده‌اند.

اما ماموریت ایران در ملل متحد مستقر در شهر نیویارک به صدای امریکا گفت که این اتهامات "بدون دلیل و مخرب" استند.

این ماموریت با نشر اعلامیه‌ای نیز گفته است: ''ترمپ یک مجرمی است که به خاطر ترور جنرال سلیمانی در یک محکمه قانونی پیگرد شود. ایران مسیر قانونی را انتخاب کرده تا وی [ترمپ] را به عدالت بکشاند.''

در همین حال، انتونی گوگلیلمی، رییس ارتباطات اداره خدمات مخفی ایالات متحده، در پاسخ به گزارش سی‌ان‌ان به صدای امریکا گفت که این ادارۀ امنیتی و‌ دیگران "به صورت دوامدار در مورد تهدیدات بالقوه معلومات جدید را دریافت می‌کنند و منابع را طبق نیاز تنظیم می‌ کنند."

با اینحال گوگلیلمی گفته است: ''اما نمی‌توانیم در مورد کدام تهدید مشخص تبصره کنیم، مگر اینکه بگویم اداره خدمات مخفی تهدیدات را جدی می‌گیرد و به آن پاسخ می‌دهد."

تسنیم، یکی از خبرگزاری‌های دولتی ایران که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مدیریت می‌شود، روز یکشنبه در مورد این حمله از تیوری توطیه گزارش داده است. این خبرگزاری تصاویری از ترمپ را با تیتر سه کلمه‌ای "خون و خوک'' منتشر کرد.

سایر مقالات رسانه های دولتی تصاویر ترمپ را منتشر کردند که نیروهای اداره خدمات مخفی، رییس جمهور پیشین امریکا را کمک می‌کردند تا دو باره به پای خود ایستاده شود و ترمپ مشت خود را به سمت هوادارانش بلند کرده است.