نخستین دسته جنگنده‌های اف-۱۶ در دسترس اوکراین قرار گرفت – اسوشیتدپرس

اف-۱۶ یکی از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگی در جهان است که قدرت بلند مانور در شرایط مختلف جوی را دارد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول مقام‌های امریکایی گزارش داده است که نخستین دسته از جت‌های جنگی اف-۱۶ امریکایی در دسترس نیروهای هوایی اوکراین قرار داده شد.

اوکراین از ماه‌ها به اینسو پافشاری داشت که برای مقابله با تهاجم روسیه به این جنگنده‌های پیشرفتۀ امریکایی نیاز دارد. اما غرب در زمینۀ فراهم‌آوری این طیاره به این دلیل به کندی پیش می‌رفت که مبادا دادن چنین تسلیحات پیشرفته به کیف، سبب تشدید جنگ با روسیه شود.

سرانجام، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در پی ماه‌ها اصرار اوکراین و جر و بحث‌ها در داخل امریکا، در ماه اگست ۲۰۲۳ جواز ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ را به اوکراین صادر کرد.

ایالات متحده از مدتی به اینسو پیلوت‌های اوکراینی را در زمینۀ کاربرد جت‌های جنگی اف-۱۶ آموزش می‌داد و شماری از پیلوت‌های اوکراینی از این برنامۀ آموزشی فارغ شده و آمادۀ پرواز اند.

تا هنوز مشخص نیست که چه تعداد این جنگنده‌ها و از سوی کدام کشور به اوکراین تحویل داده شده است.

کسپر ولدکمپ، وزیر خارجۀ هالند، به تاریخ هفتم جولای گفت که کشورش روند تحویل‌دهی طیاره‌های جنگی اف-۱۶ را به اوکراین بدون تاخیر آغاز می‌کند. هالند تعهد کرده است که ۲۴ جت جنگی اف-۱۶ را به اوکراین فراهم می‌کند.

وزیر خارجهٔ هالند چند هفته پیش گفت که کشورش پس از آنکه جواز صادرات این طیاره‌ها را دریافت کرد، تصمیم به فرستادن آن به اوکراین گرفت، اما جزییات بیشتر و یا تاریخ مشخصی برای تحویلدهی این جنگ افزار را به اوکراین، ارایه نکرد.

چندین عضو دیگر سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به شمول دنمارک، ناروی و بلجیم، نیز تعهد کرده اند که جنگنده‌های اف-۱۶ را به اوکراین فراهم می‌کنند که شمار مجموعی آن به ۶۰ طیاره خواهد رسید.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در ماه می در مصاحبه‌ای با فرانس‌پرس گفت که کیف به حدود ۱۳۰ طیاره نیاز دارد. زیلینسکی در جریان سفرش به واشنگتن نیز بر رفع فوری همه محدودیت‌ها در زمینۀ فراهم آوری این جت‌های جنگی به اوکراین تاکید کرد.

روسیه هشدار داده است که نیروهای این کشور تمامی تجهیزات غربی، به شمول جنگنده‌های اف-۱۶ را که به اوکراین فراهم می‌شود، هدف قرار خواهند داد.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه چند ماه پیش گفت که کشورش ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را به دلیل ظرفیت حمل تسلیحات اتمی، تهدید "هسته‌ای" می‌داند.

جنگنده‌های اف-۱۶ قدرت مانور بسیار بلند داشته و دو برابر سرعت صوت، سرعت دارد. این طیاره قابلیت خود را در حملات هوا به هوا و هوا به زمین تثبیت کرده و قادر به پیمودن مسافت بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر است. این طیاره در هرگونه هوا و شرایط جوی پرواز توانسته و مهمات مختلف رهبری شده را حمل می‌کند.

حکومت اوکراین نیز تا کنون دریافت این جنگنده‌ها را که نخست نشریۀ بلومبرگ آن را خبر داد، تایید نکرده است.