لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین یک تهدید 'هسته‌ای' تلقی خواهد شد


سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) گفت که کشورش ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را به دلیل ظرفیت حمل تسلیحات اتمی، تهدید "هسته‌ای" می‌داند.

طیاره‌های جت اف-۱۶ در صدر فهرست تقاضاهای اوکراین از متحدان غربی خود برای مقابله با حملات روسیه قرار داشته است.

لاوروف گفت: "روسیه نمی‌تواند توانایی این طیاره‌ها برای حمل تسلیحات هسته‌ای را نادیده بگیرد. هیچ تضمینی در اینجا کمک نخواهد کرد."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ به تاریخ ۱۹ می سال روان میلادی در نشست سران گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) گفت که واشنگتن از فراهم کردن جنگنده‌های پیشرفتهٔ اف-۱۶ برای اوکراین و برنامهٔ آموزشی پیلوت‌های این کشور حمایت خواهد کرد.

روسیه در واکنش به فراهم‌آوری جت‌های اف-۱۶ برای اوکراین گفته است این اقدام پای امریکا را به گونهٔ‌ مستقیم به جنگ اوکراین می‌کشاند.

اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که با وجود نگرانی‌‌های روز افزون روی این موضوع، قصر سفید مطمین است که اوکراین به تعهد‌اش پابند خواهد ماند و از طیاره‌های جنگی اف-۱۶ برای حمله بر خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

وزیر خارجهٔ روسیه افزود: "در جریان عملیات محاربوی، نیروهای نظامی ما قرار نیست بررسی کنند که آیا هر طیارهٔ خاصی از این نوع برای حمل سلاح هسته‌ای مجهز است یا خیر."

لاوروف افزود که مسکو "این حقیقت را که نیروهای مسلح اوکراین چنین سیستم‌ها دارند، به عنوان تهدید هسته‌ای از سوی غرب می‌پندارد".

مقام‌های غربی گفته اند که آموزش‌ جت‌های جنگی اف -۱۶ساخت امریکا برای پیلوت‌های اوکراینی در اروپا انجام خواهد شد و دوره آموزش تکمیلی آن ماه‌ها زمان نیاز دارد. کارشناسان امریکایی سریع‌ترین زمان مورد نیاز برای تکمیل آموزش جت‌های اف-۱۶ را حدود ۱۸ ماه تخمین زده‌اند.

هالند و دنمارک در حال برنامه ریزی طرحی برای آموزش‌ پیلوت‌های اوکراینی می‌باشند و قرار است آموزش پیلوت‌ها در ماه اگست آغاز شود.

در همین حال یک مقام ارشد اردوی اوکراین روز پنجشنبه ۱۳ جولای تایید کرد که کشورش تسلیحات کلستر را از ایالات متحده دریافت کرده است.

الکساندر تارناوسکی، فرمانده اردوی اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت: "ما به تازگی آنها را دریافت کرده ایم، هنوز از آنها استفاده نکرده ایم، اما آنها می‌توانند (میدان نبرد) را به طور اساسی تغییر دهند."

تارناوسکی افزود: "دشمن هم می‌فهمد که با بدست آوردن این مهمات ما برتری خواهیم داشت." او گفت که از این سلاح در مناطق پر جمعیت استفاده نخواهد شد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه هفتم جولای (۱۶ سرطان) گفت که اوکراین با کمبود مهمات مواجه است و به همین دلیل تصمیم گرفته است تا برای کیف مهمات کلستر ارسال کند.

رییس جمهور بایدن در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که تصمیم برای ارسال تسلیحات کلستر برای اوکراین برایش ''بسیار دشوار'' بود، اما تاکید کرد که با در نظر داشت کاهش مهمات اوکراین، نیاز بود تا به آن کشور این مهمات را ارسال کند تا کیف بتواند در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند..

بایدن گفت:‌ "از طرف من، این یک تصمیم بسیار دشوار بود. و به هر صورت، من با شرکای خود در این مورد صحبت کردم."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، کشور‌های عضو ناتو به ارزش میلیارد‌ها دالر تسلیحات نظامی برای اوکراین فراهم کرده اند و این روند هنوز ادامه دارد.

اما برخی از رهبران عضو ناتو نگران اند که اگر اوکراین به این پیمان نظامی بپیوندد، این وضعیت ممکن موجب شود تا پیمان اتلانتیک شمالی وارد جنگ مستقیم با روسیه شود.

XS
SM
MD
LG