اردوی ترکیه:‌ در حملات هوایی ۱۷ عضو سازمان کارگران کردستان را کشتیم

شماری از شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد)‌ گفت که اردوی آن کشور حملات هوایی را در شمال عراق انجام داده که در اثر آن ۱۷ عضو حزب کارگران کردستان (پی‌کی‌کی) کشته شدند.

عملیات پنجه- قفل ترکیه بخشی از عملیات نظامی بیرون مرزی انقره در مقابل اعضای حزب کارگران کردستان است.

ترکیه همچنین بر ضد شبه‌نظامیان کرد سوری موسوم به واحدهای حراست مردم (YPG) و شاخه سیاسی آن حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) نیز می‌جنگد.

انقره این سازمان‌ها را بخشی از حزب کارگران کردستان (PKK) تلقی می‌کند، حزبی که در ۱۹۸۴ شورش علیه ترکیه را آغاز کرده و خواهان خودمختاری است. ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا این حزب را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد.

ایالات متحده از نیروهای دموکراتیک سوری در شمال سوریه، حمایت می‌کند. این نیروهای کرد جنگ بر ضد داعش را رهبری می‌کرد و در نهایت جنگجویان آن در سال ۲۰۱۹ داعش را از آخرین پایگاهش در سوریه اخراج کردند.

انقره گروه‌های کرد را مسوول انفجار‌ها و حملات در آن کشور خوانده است، اما گروه‌های کرد اکثراََ دست داشتن در حملات بر ترکیه را رد کرده‌ اند.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ به اینسو، موجی از حملات را بر سوریه راه اندازی کرده است. انقره در جریان این حملات، علاوه بر ملیشه‌های کرد و تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش، نیروهای وفادار به بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، را نیز هدف قرار داده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.