آغاز روند توزیع تخم‌های بذری اصلاح شده و کود کیمیاوی برای دهقانان در بدخشان

Your browser doesn’t support HTML5

شماری از دهقانان در ولایت بدخشان می گویند که توزیع تخم‌های بذری اصلاح شده و همچنان کود کیمیاوی بر افزایش حاصلات کشاورزی آنان تاثیر داشته و با این کار دهقانان می‌توانند به کشت‌های بدیل رو بیاورند.

زین العابدین، یکی از دهقانان در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان که از توزیع تخم های اصلاح شده و کود کیمیاوی مستفید شده، به صدای امریکا گفت که این کمک‌ها به آنان برای کشت‌های بدیل و برداشت محصولات بهتر کمک می‌کند.

او همچنان افزود که مجبوریت های اقتصادی دهقانان را وادار می سازد که در زمین های خود کوکنار کشت کنند و اگر آنان به گونه منظم و پیوسته از خدمات و کمک های چون تخم های بذری و کود کیمیاوی بهره مند شوند، کشت کوکنار در آن ولایت به صفر خواهد رسید.

زین العابدین در گفت و گو با صدای امریکا افزود: "خواهش ما این است که در بخش توزیع تخم‌های اصلاح شده و مشکل کم‌آبی با دهقانان همکاری شود. در ولسوالی ارگو دهقانان با مشکل آب مواجه‌اند."

امان الله حسن، رییس زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان ولایت بدخشان، ابراز امیدواری کرد که توزیع کود کمیاوی و تخم‌های بذری به دهقانان کمک کند تا از کشت کوکنار دست بکشند.

او به صدای امریکا گفت:" ما تخم‌های بذری اصلاح شده را به دهاقین می دهیم که جاگزین کشت کوکنار شود و کشت‌های بدیل معیشت رونق پیدا کند."

مسوولان برنامه توزیع تخم‌های اصلاح شده گندم و کود کیمیاوی از سوی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان گفته‌اند که این کار با همکاری موسسه افغان اید آغاز شده و قرار است ۱۲۹۱ تن گندم بذری و ۲۵۸۲ تن کود کیمیاوی برای دهقانان در سطح ولایت بدخشان توزیع شود.