حکومت پاکستان بر جنبش تحفظ پشتون‌ها ممنوعیت وضع کرد - گزارش

رسانه‌های پاکستانی امروز ششم اکتوبر (۱۵ میزان) گزارش دادند که حکومت این کشور به دلیل "تهدیدات امنیتی" بر جنبش تحفظ پشتون‌ها (PTM) ممنوعیت وضع کرد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که وزارت داخلهٔ این کشور با نشر اطلاعیه‌ای گفته است که جنبش تحفظ پشتون‌ها در "پخش اظهارات ضد دولت و ایجاد هرج و مرج" در کشور دخیل بوده و این تصمیم بر اساس مدارک "قابل قبول" اتخاذ شده است.

این در حالی است که قرار بود جنبش تحفظ پشتون‌ها به تاریخ ۱۱ اکتوبر جرگهٔ بزرگ قومی را در ولایت خیبرپشتونخوا راه اندازی کند.

منظور پشتین، رهبر این جنبش، تا اکنون در خصوص این تصمیم اظهار نظر نکرده، اما واکنش‌ها در قبال آنرا در صفحهٔ رسانه‌ای اجتماعی ایکس‌اش بازنشر کرده است.

او روز گذشته در صفحهٔ فیسبوک‌اش از اقدامات حکومت پاکستان علیه سازمان‌دهندگان جرگهٔ قومی و بازداشت بیش از ۲۰۰ عضو آن یاد‌آوری کرده بود.

پشتین نگاشته است: "سلسلهٔ جبر و بربریت حکومتی علیه تنظیم کنندگان جرگهٔ پشتون جاری است و این سلسله از خیبرپشتونخوا گرفته تا ساحات پشتون‌نشین بلوچستان رسیده است."

پیش از این، بر اساس گزارش‌ رسانه‌های پاکستانی،‌ منظور پشتین، گفته بود که حکومت در این جرگه که به منظور اتحاد پشتون‌ها راه اندازی می‌شود، همکاری می‌کند.

رسانه دی‌نیوز پاکستان، هفته گذشته به نقل منظور پشتین در یک گزارش گفته بود، جوامع مختلف پشتون‌ها به تاریخ ۱۱ اکتوبر خیمه‌های شان را ایجاد خواهند کرد و هر گروه نماینده‌ای را برای اشتراک در جرگهٔ قومی انتخاب خواهد کرد و این نمایندگان تصامیم نهایی را اتخاذ خواهند کرد.

به دنبال کشته شدن، گیله‌من وزیر، عضو شورای مرکزی این جنبش، حدود چهار ماه پیش، جنبش تحفظ پشتون‌ها تصمیم به راه اندازی این جرگه گرفت.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید گیله‌من وزیر عضو جنبش تحفظ پشتون‌ها درگذشت

وزارت داخلهٔ پاکستان گفته است که ممنوعیت بر جنبش تحفظ پشتون‌ها بر اساس مادهٔ ۱۱ قانون مبارزه با تروریزم سال ۱۹۹۷ این کشور، وضع شده است.

بر اساس گزارش ای‌آر‌وای، رسانه‌ٔ پاکستانی، جنبش تحفظ پشتون‌ها در ماه می سال ۲۰۱۴ توسط گروهی از محصلان به منظور پاکسازی ماین‌ها از وزیرستان در دیرهٔ اسماعیل خان بنیان گذاشته شد.

اما به دنبال کشته شدن نقیب الله محسود،‌ یک جوان پشتون، توسط یک افسر پولیس، این جنبش در ماه جنوری سال ۲۰۱۸ منحیث یک جنبش مدافع حقوق پشتون‌ها در پاکستان عرض اندام کرد.

در این مطلب از گزارش‌‌های دی‌نیوز و ای‌ار‌وای استفاده شده است.