لینک های دسترسی

Breaking News

گیله‌من وزیر عضو جنبش تحفظ پشتون‌ها درگذشت


منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها امروز چهارشنبه ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) گفت که گیله‌من وزیر، عضو شورای مرکزی این جنبش که روز یکشنبه در حمله‌ای در اسلام‌آباد زخمی شده بود، به دلیل شدت جروحاتش درگذشت.

جنبش تحفظ پشتون‌ها ادعا کرده است که حمله بر گیله‌من وزیر را فردی به نام "آزاد خان داور و همراهانش" انجام داده و این جنبش علیه داور عارض نیز شده است. اما پولیس تا کنون نتوانسته است داور را بازداشت کند.

پشتین گفت که وزیر در ناحیهٔ سر به شدت زخمی شده بود که به دلیل آن با وجود تلاش‌ها و مشوره با بهترین داکتر‌های جهان، معالجه‌اش تقریباً به حد ناممکن رسیده بود. او گفت: "با آنکه بسیار کلمات دردآور است که بیرون کردن آن از دهانم خیلی مشکل است، اما گیله‌من دیگر در میان ما نیست."

پشتین اضافه کرد که گیله‌من درگذشت اما به گفتۀ وی "صدهاهزار جوان دیگر گیله‌من خواهند شد" و سرهای شان را به کف گرفته و مبارزه خواهند کرد. او افزود که جنازهٔ وزیر روز جمعه در وزیرستان شمالی به خاک سپرده خواهد شد و از اعضای این جنبش خواست تا در این مراسم شرکت کنند.

حکومت پاکستان در ماه جولای سال گذشته گیله‌من را در میدان هوایی پشاور توقیف کرد و برای حدود شش ماه در حبس نگهداشت.

او پس از رهایی، در یک شعر طولانی اردوی پاکستان و زندان‌بانان را به بدرفتاری با خودش متهم کرده بود. اما اردو و حکومت پاکستان به گونهٔ رسمی در این مورد چیزی نگفته بودند.

اعضای این جنبش گفته بودند که دلیل بازداشت گیله‌من وزیر توسط اردوی پاکستان مبارزهٔ او برای "اتحاد افغان‌ها و حقوق پشتون‌ها" بوده است.

منظور پشتین امروز گفت که در مورد حمله بر گیله‌من بعداً جزییات را ارایه خواهد کرد.

گیله‌من وزیر کی بود؟

بر اساس گزارش بخش‌ دیوهٔ صدای امریکا، نام اصلی گیله‌من وزیر، حضرت نعیم بود. او باشندهٔ ساحهٔ رزمک وزیرستان شمالی بود.

گیله‌من چند سال در بحرین مصروف کار بود، اما در سال ۲۰۲۲ به اتهام فعالیت سیاسی و جمع آوری پول به جنبش تحفظ پشتون‌ها بازداشت و به پاکستان انتقال داده شد.

بر اساس گزارش‌ها، حکومت پاکستان وی را ممنوع الخروج اعلام کرده بود.

گیله‌من در رسانه‌های اجتماعی خیلی فعال بود و صدهاهزار پیرو داشت و همواره در اشعار خود از اردو و حکومت پاکستان انتقاد می‌کرد.

این عضو پیشین جنبش تحفظ پشتون‌ها سه دختر و دو پسر دارد.

شماری از سیاست‌مداران، هنرمندان و ورزشکاران افغان، حمله بر گیله‌من را تقبیح کرده بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG