شکایت دهقانان فاریاب از بلند بودن قیمت کود کیمیایی

Your browser doesn’t support HTML5

شماری از دهقانان در ولایت فاریاب که در زمین های خود بامیه کشت کرده اند، می‌گویند که افزایش بهای کود کیمیایی و برعکس کاهش قیمت محصولات زراعتی به ویژه بامیه سبب شده که مصارف خود را به دست نیاورده و زیان کنند.

فیض الله، یکی از دهقانان در ولسوالی خواجه ناموسی ولایت فاریاب گفت که حدود پنج جریب زمین را در بدل پنجاه هزار افغانی به اجاره گرفته و در آن بامیه کشت کرده است.

این دهقان پنجاه ساله در گفتگو با صدای امریکا افزود که با کار در این زمین اجاره‌ای، باید نفقه خانواده شش نفری خود را به دست آورد. او اما گفت که بهای کود کیمیایی در تناسب به قیمت محصولات زراعتی به خصوص بامیه بلند است و دهقانان موفق به تامین مصارف خود نمی شوند.

فیض الله همچنان از نبود آب کافی زراعتی شکایت کرده و اضافه کرد که آنان کشتزارهای خود را با استفاده از آب چاه‌های عمیق آبیاری می کنند و این امر نیز هزینه‌های دهقانان را افزایش می‌دهد. او از حکومت طالبان خواست که در قسمت دسترسی به منابع آبی، آنان را همکاری کند.

دهقانان در ولایت فاریاب از حکومت طالبان می خواهند که در بدل ممنوعیت کشت کوکنار، باید کشت های بدیل در اختیار آنان قرار گیرد و همچنان کود کیمیاوی و تخم های اصلاح شده برای دهقانان توزیع شود.