از کشت کوکنار به باغداری رو آوردم - یک دهقان بدخشان

Your browser doesn’t support HTML5

احمد جاوید قاسمی، یکی از دهقانان در ولایت بدخشان می‌گوید که پس از آنکه کشت کوکنار از سوی حکومت طالبان ممنوع اعلام شد، او به رشد و توسعه باغداری بیشتر تمرکز کرده اما در این با مشکلات چون نبود نهال های اصلاح شده روبه رو است.

قاسمی که تحصیلات عالی خود را در رشته زراعت پوهنتون بدخشان به پایان رسانیده گفت، او پس از آن به توسعه باغداری توجه بیشتر کرد که کشت کوکنار از سوی حکومت طالبان ممنوع اعلام شد و در دو سال اخیر کشتزارهای کوکنار نیز محو گردید.

این دهقان در گفتگو با صدای امریکا افزود که زمینه کار در ادارات دولتی برای او فراهم نبود و از روی ناگزیری به کشت کوکنار رو آورده بود.

احمد جاوید گفت که کشت کوکنار پیامدهای ناگواری به جامعه داشته و سبب شده که صدها هزار جوان به آن آغشته شوند. او از حکومت طالبان خواست که برای توسعه صنعت باغداری و کشاورزی در ولایت بدخشان، باید برای دهقانان نهال‌های مثمر و تخم های اصلاح شده بذری توزیع کند تا دهقانان به گفتۀ او دوباره به کشت کوکنار برنگردند.

او که در باغ خود درختان سیب، آلبالو، توت، گیلاس و چهارمغز را پرورش داده، همچنان اضافه کرد که اگر برای آنان نهال‌های اصلاح شده توزیع شود، حاصلات باغداران چند برابر افزایش یافته و این امر در کاهش مشکلات اقتصادی زمین داران موثر تمام خواهد شد.