غنی به طالبان: فرصت کنونی صلح نباید از دست برود

رییس جمهور افغانستان یک بار دیگر خطاب به طالبان گفت که تحت چتر جمهوریت با روند صلح یکجا شوند.

محمد اشرف غنی، امروز پنجشنبه ۱۲ می (۲۲ ثور) پس از ادای نماز عید سعید فطر در ارگ گفت که اکنون زمان همدیگر پذیری فرا رسیده است و چنین فرصتی نباید از دست برود.

او خطاب به طالبان افزود: "بهتر از این لحظه نمی‌توانید بیابید، این فرصت بزرگ برای ما است، تمام قصه‌ها ختم است و نیروهای خارجی رفتند. مردم افغانستان بر صلح اجماع دارند، آغوش افغانستان به روی شما باز است که بیاید در دامان جمهوریت و آغوش مردم فراخ است."

همچنان آقای غنی رهبران طالبان را مخاطب قرار داد و گفت که در حال حاضر برخی افراد به نام شما دزدی و قاچاق می‌کنند و به نام طالبان از مردم باج می‌گیرند.

رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که طالبان باید یک انتخاب کنند و انتخاب حکومت افغانستان این است که چالش‌های کنونی تنها راه حل سیاسی دارد و جنگ مشکلات را حل نمی‌کند.

آقای غنی بار دیگر بر انتقال قدرت از طریق انتخابات تاکید کرد و گفت که او و همکارانش آماده اند در انتخابات شرکت نکنند و به ارادۀ ملت سر نهند.

مالکیت و مدیریت صلح

رییس جمهور افغانستان همچنان گفت که پس از این مالکیت و مدیریت صلح این کشور به گونۀ مطلق ملی است و مردم افغانستان تصامیم مرتبط به صلح را خواهند گرفت.

او گفت که رایزنی‎ها را در مورد صلح در داخل افغانستان آغاز کرده است و به گفتۀ وی "اجماع سیاسی وجود دارد و به زودی شاهد مشارکت ملی خواهید بود."

آقای غنی تاکید کرد که هدف ایجاد این اجماع روشن‌کردن نیت طالبان است و آن گروه به مردم نشان دهند که صلح می‌خواهند یا بربادی.

اجماع بر حمایت نیروهای امنیتی

همچنان رییس جمهور غنی گفت که بر اساس رایزنی‌هایی که با اقشار مختلف جامعه داشته است، توافق کامل دربارۀ حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان وجود دارد.

به گفتۀ آقای غنی، با گذشت هر روز حمایت از جمهوریت بیشتر می‌شود.

او گفت که جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان در سفر اخیرش به کابل واضح ساخت که به میان آمدن امارت اسلامی به نفع اسلام‌آباد نیست.