سرمنشی ناتو و وزیر دفاع امریکا به کابل رسیدند

جنرال متیس و ینس ستولتنبرگ صبح چهارشنبه به افغانستان رسیدند

منابعی از حکومت افغانستان به صدای امریکا تأیید می‌کنند که ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو و جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، در یک سفر از قبل اعلام‌ناشده، صبح امروز به کابل رسیدند و قرار است که در جریان روز با مقام‌های افغانستان دیدار و گفتگو کنند.

به گفتۀ این منابع، قرار است که این مقام‌های نظامی ناتو و امریکا، ساعت ۱۱:۰۰ قبل از ظهر امروز با محمداشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان دیدار کنند.

منابع می‌گویند، دو جانب روی راهبرد جدید رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد جنوب آسیا و افغانستان و تطبیق آن بحث خواهند کرد.

همچنان در این بحث‌ها، گفتگو روی توانمندی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و قوای هوایی افغانستان نیز شامل است.

منابع می‌افزایند که در این دیدار مبارزه با تروریزم و جوانب مبارزه با هراس‌افگنی نیز ارزیابی خواهد شد.

مأموریت حمایت قاطع در توییتر تأیید کرده است که ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو و جیم متیس، وزیر دفاع امریکا به مقر نیروهای خارجی در افغانستان رسیده اند.

به گفتۀ مأموریت حمایت قاطع، قرار است که این دو مقام بلندپایه نظامی، با رهبری و مقام‌های نظامی افغان نیز دیدار و گفتگو کنند.

جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا قبل از سفرش به کابل در دهلی جدید بود و در آنجا به مقام‌های هندی، در کنار گفتگو روی همکاری‌های امریکا – هند، در مورد وضعیت افغانستان نیز بحث کرده است.

قرار است که در پایان این دیدار و گفتگوها، رئیس جمهور غنی، وزیر دفاع امریکا و سرمنشی عمومی ناتو، یک نشست مشترک خبری نیز داشته باشند.

حملات راکتی بر میدان هوایی

پس از ورود وزیر دفاع امریکا و سرمنشی ناتو به کابل، حوالی ساعت ۱۱:۱۰ قبل از ظهر امروز میدان هوایی کابل هدف حملات راکتی قرار گرفت؛ اما تلفاتی در پی نداشت.

نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به صدای امریکا می‌گوید که حوالی ساعت ۱۱:۱۰ قبل از چاشت امروز سه راکت در شرق میدان هوایی کابل اصابت کرده است.

به گفتۀ وی، تا اکنون در مورد تلفات ناشی از این حملات راکتی، گزارشی داده نشده است.

آقای دانش گفت، این حملات به پروازها هیچ تأخیری ایجاد نکرده است و پروازها به صورت نورمال انجام می‌شود.