ده زلزلهٔ مرگبار در قرن ۲۱ که جان بیش از ۷۱۰ هزار نفر را گرفت

شماری از باشندگان ترکیه در نزدیکی یکی از ساختمان‌های ویران شده

زلزله‌ای بزرگی که به تاریخ ششم فبروری بخش‌های از ترکیه و سوریه را تکان داد، از رهگذر تلفات‌ پنجمین زمین لرزهٔ مرگبار در قرن ۲۱ ثبت شده است.

در این گزارش، مروری به ۱۰ زلزلهٔ شدید پس از سال ۲۰۰۰ میلادی نظر انداخته می‌شود که بیشترین تلفات جانی را در پی‌ داشته است.

به تاریخ ۲۶ دسمبر ۲۰۰۴ زلزله‌ای به شدت ۹.۱ ریکتر سواحل سوماترای اندونیزیا، را تکان داد. این زلزله که موجب ایجاد سونامی شد،‌ سبب جان باختن بیش از ۲۳۰ هزار نفر در سراسر کشور‌های جنوب‌شرق آسیا شد. تنها در اندونیزیا ۱۷۰ هزار نفر جان باختند.

امواج آب که با ارتفاع ۳۰ متر با سرعت ۷۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت داشت، هر چیزی را که در مسیرش قرار گرفت، بلعید.

زلزله‌ای با شدت هفت ریکتر به تاریخ ۲۲ آگست ۲۰۱۰ پورتو پرنس، پایتخت هایتی، و اطراف آنرا تکان داد که در اثر آن بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته شدند. علاوه بر آن، ۱.۵ میلیون نفر در هایتی در اثر این زلزله بی‌خانمان شدند و بسیاری از زیر بنا‌های ضعیف هایتی از بین رفت.

در اکتوبر ۲۰۱۰ همه‌گیری بیماری کولرا موجب مرگ بیش از ۱۰ هزار نفر در هایتی شد. این بیماری از طریق نیروهای حافظ صلح نیپال که برای کمک به زلزله زدگان اعزام شده بودند، به آن کشور انتقال یافته بود.

به تاریخ ۱۲ می ۲۰۰۸ زلزله‌ای با شدت ۷.۹ به مقیاس ریکتر ولایت سیچوان واقع در جنوب‌غرب چین را تکان داد که در اثر آن ۸۷ هزار نفر از جمله ۵۳۳۵ دانش آموز کشته و یا ناپدید شدند.

این زلزله بعد‌ها پس از آن موجب خشم مردم شد که بیش از هفت هزار مکتب در ساحاتی به شدت تخریب شدند که بسیاری از ساختمان‌های مجاور این مکاتب مستحکم به جا باقی مانند. تخریب مکاتب گمانه‌ زنی‌هایی را افزایش داد که فساد اداری در ساخت و ساز مکاتب دخیل بوده است.

به تاریخ هشتم اکتوبر ۲۰۰۵ زلزله‌ای ۷.۶ ریکتر کشمیر زیر سلطهٔ پاکستان را تکان داد که در اثر آن بیش از ۷۳ هزار نفر در کشمیر جان باختند. این زلزله ۳.۵ میلیون نفر را از خانه‌های شان نیز بیجا کرد.

به تاریخ ششم فبروری ۲۰۲۳ دو زلزلهٔ با شدت ۷.۸ و ۷.۵ به مقیاس ریکتر مناطق جنوب‌شرق ترکیه و شمال سوریه را تکان داد که در نتیجهٔ آن تا اکنون کم و بیش ۴۰ هزار نفر کشته شدند. مرکز این زلزله در ولایت غازیانتپ ترکیه واقع در نزدیکی مرز سوریه بود. این بزرگترین و شدیدترین زلزله در یک قرن گذشته در ترکیه و شمال سوریه به شمار می‌رود.

به تاریخ ۱۳ فبروری ۲۰۰۳ زلزله‌ای با شدت ۶.۶ به مقیاس ریکتر ساحه بم در ولایت جنوب‌شرقی کرمان ایران را تکان داد که در اثر آن بیش از ۳۱ هزار نفر کشته شدند. علاوه بر آن، تقریباََ ۸۰ در صد زیربنا‌های شهر بم در اثر این زلزله تخریب شد و ارگ کویر که زمانی بزرگترین زیربنای خشتی جهان به حساب می‌رفت، از بین رفت.

به تاریخ ۲۶ جنوری ۲۰۰۱ زلزلهٔ ۷.۷ ریکتر ایالت غربی گجرات هند را تکان داد که در اثر آن بیش از ۲۰ هزار نفر کشته شدند. این زلزله ساختمان‌ها را در سراسر این ایالت با خاک یکسان کرد. بخش اعظم تلفات جانی در شهرک بوج واقع در نزدیکی مرز پاکستان رخ داد.

زلزله‌ای با شدت نه درجه به مقیاس ریکتر به تاریخ ۱۱ مارچ ۲۰۱۱ جاپان را تکان داد که در اثر آن نزدیک به ۱۸۵۰۰ نفر کشته و یا ناپدید شدند. این زلزله موجب ایجاد سونامی بزرگ نیز شد.

امواج سونامی بر نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما نیز اصابت کرد که در اثر تشعشعات مواد رادیو اکتیف، این ساحه و اطراف آن برای سال‌ها آلوده باقی ماند. این زلزله سبب بی‌جا شدن ده‌ها هزار نفر نیز در جاپان شد.

به تاریخ ۲۵ اپریل ۲۰۱۵ زلزله‌ای ۷.۸ ریکتر نیپال را تکان داد که در اثر آن بیش از نه هزار نفر جان باختند و میلیون‌ها نفر دیگر بی‌خانمان شدند. این زلزله سبب ایجاد برفکوچ و لغزش زمین در سراسر نیپال شد. در اثر این زلزله مکاتب و شفاخانه‌ها نیز ویران شدند. این زلزله ویرانگر و مهلک همچنین صد‌ها بنای تاریخی چندین صد ساله و قصر‌های سلطنتی درهٔ کتماندو را به مخروبه تبدیل کرد.

زلزله‌ای ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر به تاریخ ۲۶ می ۲۰۰۶ شهر جاوا واقع در سواحل اندونیزیا را تکان داد که در اثر آن نزدیک به شش هزار نفر کشته شدند. این زلزله سبب از بین رفتن ۱۵۷ هزار خانه‌های مسکونی شد و مجموعاََ بیش از ۴۲۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.