یک کارشناس ملل متحد اسراییل را به چندین اقدام 'نسل کشی' در غزه متهم کرد

فرانچسکا البانیز، گزارشگر ویژه ملل در مورد وضعیت حقوق در قلمرو فلسطینی

یک کارشناس حقوق بشر ملل متحد روز دوشنبه ۲۵ مارچ (ششم حمل) گفت که "دلایل معقولی" وجود دارد که اسراییل مرتکب چندین عمل "نسل کشی" در نوار غزه شده است.

فرانچسکا البانیز، گزارشگر ویژه ملل در مورد وضعیت حقوق در قلمرو فلسطینی، همچنین گفت که اعمال اسراییل در غزه ''پاکسازی قومی'' را در ذهن تداعی می‌کند.

به گفته البانیز، نشانه‌های واضحی موجود است که از جمله پنج عملی که درج فهرست کنوانسیون نسل‌کشی ملل متحد شده است، اسراییل مرتکب سه مورد آن شده است.

البانیز با نشر گزارشی که بلافاصله از سوی اسراییل رد شد، گفته است که ماهیت و حملات گسترده اسراییل بر نوار غزه و شرایط دشواری که بر مردم این منطقه تحمیل شده، نشان می‌دهد که اسراییل به صورت عمدی تلاش می‌کند ''فلسطینی‌ها را منحیث یک گروه به صورت فزیکی نابود کند."

البانیز یک کارشناس مستقل حقوق بشر است که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل مقرر شده،‌ اما به نمایندگی از این سازمان صحبت نمی‌کند. او با نشر گزارشی گفته است که "به دلایل منطقی'' معتقد به این شده است که اعمال اسراییل در نوار غزه نشان می‌دهد که حکومت آن کشور مرتکب "اقدامات نسل کشی علیه فلسطینی‌ها" شده است.

این گزارش زیر عنوان ''اناتومی یک نسل‌کشی'' اقدامات اسراییل را چنین فهرست کرده است:‌ "کشتار اعضای گروه [غیرنظامیان فلسطینی]، وارد کردن صدمات جدی جسمی یا روانی به اعضای گروه و ایجاد عمدی شرایط زندگی به هدف نابودی فزیکی کامل یا قسمی گروه.''

اما نمایندگی دپلوماتیک اسراییل در ژنیو با نر اعلامیه‌ای گفته است که آن کشور ''به طور مطلق این گزارش را رد می‌کند'' و آنرا فقط به مثابه گسترش کمپاین برای تضعیف ایجاد دولت یهودی توصیف کرده است. اعلامیه با انتقاد از ''اتهامات ظالمانه'' البانیز گفته است:‌ ''جنگ اسراییل علیه حماس است، نه علیه غیرنظامیان فلسطینی.''

اسراییل از دیر مدت زمان به اینسو از البانیز و ماموریت وی انتقاد کرده است. اسراییل ماه گذشته پس از آن صدور ویزه به البانیز را ممنوع کرد که این کارشناس منصوب شده از سوی ملل متحد، در جریان اظهاراتش حمله هفتم اکتوبر حماس را به عنوان یک اقدام یهودستیزی رد کرد.

در حمله گروه حماس بر جنوب اسراییل که به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ صورت گرفت، ۱۱۶۰ نفر که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشته شدند. به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه نزدیک به ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برند و بر اساس گزارش‌ها، ۳۳ گروگان در جریان جنگ غزه کشته شده اند.

اسراییل در واکنش به آن حمله نیز غزه را آماج حملات قرار داده که در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل بیش از ۳۲۳۰۰ نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند.

پیش از این، افریقای جنوبی در دسمبر سال گذشته اسراییل را در محکمه بین المللی عدالت به نسل کشی متهم کرد و از این محکمه خواست تا اقدامات عاجل را روی دست بگیرد و به اسراییل دستور بدهد تا حملات تهاجمی خود را در نوار غزه به صورت فوری متوقف کند.

این محکمه تا حالا در مورد این اتهام تصمیم اساسی نگرفته است،‌ اما در اوایل سال روان میلادی به اسراییل دستور داد تا در جریان عملیات نظامی‌ در غزه هر اقدامی را برای جلوگیری از اعمال نسل‌کشی روی دست بگیرد و اجازه بدهد که کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه فراهم شود.