لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگر ویژهٔ ملل متحد: اسراییل قوانین بین المللی را نقض کرده است 


فرانچسکا البانیز، گزاشگر ویژهٔ ملل متحد
فرانچسکا البانیز، گزاشگر ویژهٔ ملل متحد

فرانچسکا البانیز، گزاشگر ویژهٔ ملل متحد، روز پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) گفت که اسراییل با بمباردمان متداوم غزه که محله‌ها را با خاک یکسان کرده و هزاران فلسطینی را کشته، قوانین بین المللی را نقض کرده است.

این در حالی است که افریقای جنوبی نیز در محکمهٔ بین المللی عدالت اسراییل را به کشتار عام متهم کرده است.

البانیز ایتالیایی که گزارش ویژهٔ ملل متحد برای قلمروهای فلسطینی است در یک نشست خبری در اسپانیا گفت که اسراییل چیز‌های را انجام داد که به شدت غیرقانونی اند.

او افزود: "در حالی که اسراییل حق دارد از خود دفاع کند، به قوانین بین المللی بشری باید احترام گذاشته شود تا از مردمانی که به گونهٔ‌ فعال در جنگ دخیل نیستند، حفاظت صورت گیرد. [به شمول] غیرنظامیان، زندانیان جنگی و بیماران و زخمی‌شدگان."

این گزارشگر ویژهٔ ملل متحد گفت که باید میان جنگجویان و غیرنظامیان تفکیک صورت گیرد و در جریان حملات نظامی نباید به غیرنظامیان آسیب برسد. او گفت: "اما در عوض در جریان ۱۰۰ روز بمباردمان متداوم - در دو هفتهٔ نخست استفاده از ۶۰۰۰ بم در هر هفته، بم‌های ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۷ کیلوگرامی) در ساحات بسیار مزدحم به کار گرفته شد."

او اضافه کرد که اکثریت شفاخانه‌ها غیرفعال شده، بمبارد شده، مسدود شده یا از سوی اردوی اسراییل تصرف شده است و "مردم نه به خاطر بمباردمان بلکه به دلیل نبود زیربنای کافی صحی برای تداوی زخم‌های شان جان می‌بازند".

البانیز اضافه کرد: "شماری کودکانی که همه روزه یک یا دو عضو بدن شان قطع می‌شود، تکان دهند است. در جریان دو ماه نخست این جنگ اعضای بدن ۱۰۰۰ کودک بدون آنکه دوای بیهوشی دریافت کنند، قطع شد. این هیولایی است."

مقامات اسراییل می‌گویند که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر این کشور حمله کرده و ۱۱۴۰ نفر را کشتند که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.

مقامات صحی در غزه گفته اند که در جریان حملات انتقامجویانهٔ اسراییل تا اکنون حد اقل ۲۴۶۲۰ نفر کشته شده اند که ۷۰ در آنان زنان، کودکان و کهن‌سالان اند.

گزارشگران ویژه، کارمندان ملل متحد نبوده بلکه کارشناسان مستقلی اند که از سوی کمیسیون حقوق بشرملل متحد معرفی می‌شوند.

فرانچسکا البانیز گفت که خشونت‌های حماس را تقبیح می‌کند، اما هیچ چیزی نمی‌تواند آنچه را توجیه کند که اسراییل انجام داده است.

اما اسراییل تاکید دارد که پاسخ نظامی این کشور، دفاع خودی بوده است و برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان اقداماتی را روی دست گرفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG