مقام ها: امریکا سه میلیارد دالر کمک نظامی را برای اوکراین فراهم می کند

میزایل های ضد تانک نوع Javelin ساخت ایالات متحده که برای اوکراین کمک شده است

یک مقام ایالات متحده روز سه شنبه ۲۳ آگست (اول سنبله) گفت که امریکا به زودی کمک نظامی تازه را برای اوکراین اعلام خواهد کرد که ارزش مجموعی آن به سه میلیارد دالر می رسد.

اظهارات این مقام امریکایی مبنی بر کمک نظامی سه میلیارد دالری در حالی بیان شد که اوکراین روز چهار شنبه ۲۴ اگست از استقلال خود تجلیل می‌کند. این بزرگترین کمک نظامی ایالات متحده برای اوکراین پس از تهاجم نظامی روسیه بر این کشور است.

انتظار می رود که قصر سفید روز چهارشنبه ۲۴ اگست از این کمک ها پرده بردارد، روزی که هم مصادف با سالروز استقلال اوکراین از روسیه و هم ششمین ماه تهاجم نظامی مسکو بر کیف است.

پول این کمک نظامی از طریق برنامهٔ "ابتکار کمک‌های امنیتی برای اوکراین" وزارت دفاع ایالات متحده اجرا می شود، پولی که صرف مصارف فوری جنگ می شود به شمول تسلیحات و سایر تدارکات.

این کمک‌های نظامی جدا از کمک‌های است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، قبلاََ دستور کمک‌های فوری نظامی را از ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده برای اوکراین داده بود.

پیش از این، مقام‌های ایالات متحده از جمله جو بایدن، رییس جمهور این کشور، گفته اند که امریکا و متحدانش "تا زمانی که لازم باشد" از اوکراین حمایت کرده و نخواهند گذاشت این کشور در مقابل روسیه شکست بخورد.

بایدن به تاریخ۳۰ جون (نهم سرطان) در یک کنفرانس خبری در پایان نشست سران ناتو در مادرید، پایتخت اسپانیا گفت: "تا زمانی که لازم باشد ما با اوکراین خواهیم ایستاد و تمام متحدین با اوکراین خواهند ایستاد تا اطمینان حاصل شود که آنان [اوکراینی‌ها] توسط روسیه شکست نخورند. "

بر اساس ویب سایت وزارت دفاع ایالات متحده، از آغاز ادارهٔ جو بایدن تا حال، امریکا ۹.۸ میلیارد دالر کمک‌های امنیتی را برای حکومت اوکراین تعهد کرده است.

بر اساس ویب سایت پنتاگون،‌ ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ به این سو، یعنی از زمانیکه روسیه منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را جز قلمرو خود کرد، بیش از ۱۲.۶ میلیارد دالر کمک‌های امنیتی را برای اوکراین فراهم کرده است.

برخی معلومات این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.